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59 Ergebnisse, ab 21
DIW Economic Bulletin 18 / 2015

G8 High School Reform Results in Higher Grade Repetition Rates and Lower Graduate Age, but Does Not Affect Graduation Rates

The G8 high school reform to reduce the total number of years spent at Gymnasium (Germany’s academic-track secondary school) has been more controversial than almost any other education reform in recent years. Although there are few reliable empirical findings on the effects of the G8 reform, several federal states are already considering a return to the old system, which required 13 years — rather ...

2015| Mathias Huebener, Jan Marcus
DIW aktuell ; 76 / 2021

Zu Beginn von vierter Corona-Welle: Eltern bei geöffneten Kitas und Schulen zufriedener und mit weniger Sorgen

Eltern waren zu Beginn der vierten Corona-Welle im Oktober deutlich zufriedener mit dem Familienleben, der Kinderbetreuung und dem Leben allgemein als in den Lockdowns im vergangenen Winter und Frühjahr. Gleichzeitig äußerten sie deutlich weniger Sorgen als im April, etwa mit Blick auf die Bildung und wirtschaftliche Zukunft ihrer Kinder. Trotz vergleichsweiser hoher Inzidenzen unter jungen Menschen ...

2021| Mathias Huebener, Astrid Pape, Nico A. Siegel, C. Katharina Spieß, Gert G. Wagner
DIW aktuell ; 59 / 2021

Kein „Entweder-oder“: Eltern sorgen sich im Lockdown um Bildung und Gesundheit ihrer Kinder

Fast zwei Monate des zweiten harten Lockdowns haben deutliche Spuren im Leben vieler Familien in Deutschland hinterlassen. Das zeigen aktuelle Analysen auf Basis von Daten von infratest dimap zu den Sorgen und der Zufriedenheit von Eltern. Im Vergleich zum Lockdown „light“ im November ist besonders die Zufriedenheit mit der Kinderbetreuung gesunken, aber auch die Zufriedenheit mit dem Familienleben ...

2021| Mathias Huebener, Nico A. Siegel, C. Katharina Spieß, Christian Spinner, Gert G. Wagner
DIW aktuell ; 30 / 2020

Corona-Schulschließungen: Verlieren leistungsschwächere SchülerInnen den Anschluss?

Um die Ausbreitung des Corona-Virus zu begrenzen, wurden ab März deutschlandweit die Schulen geschlossen. Seitdem sollen die SchülerInnen überwiegend zu Hause lernen – in welcher Form genau, wird von Schule zu Schule sehr unterschiedlich gehandhabt. Diese Analyse zeigt, dass sich Schulkinder je nach Leistungsniveau signifikant in der schulischen Motivation, den häuslichen Bedingungen und in den Unterstützungsmöglichkeiten ...

2020| Mathias Huebener, Laura Schmitz
Diskussionspapiere 1968 / 2021

Unterschiede in Covid-19-Impfquoten und in den Gründen einer Nichtimpfung nach Geschlecht, Alter, Bildung und Einkommen

Offizielle Daten des Digitalen Impfquoten-Monitoring (DIM) des RKI erlauben es nicht, anhand von sozio-demografischen und sozio-ökonomischen Merkmalen Personengruppen mit einer vergleichsweise geringen Impfquote zu identifizieren und dadurch eine gezielte Ansprache für eine Impfung zu initiieren. Diese Studie untersucht anhand von Daten der COMPASS-Befragung den Zusammenhang zwischen dem Impfstatus ...

2021| Mathias Huebener, Gert G. Wagner
Diskussionspapiere 1951 / 2021

Cracking under Pressure? Gender Role Attitudes toward Maternal Employment in Times of a Pandemic

This paper studies the effects of Covid-19 related daycare and school closures on gender role attitudes toward maternal employment in Germany. We compare women and men with dependent children to those without children one year after the outbreak of the pandemic. Using data on gender role attitudes from 2008 through 2021, we find that fathers’ egalitarian attitudes toward maternal employment dropped ...

2021| Natalia Danzer, Mathias Huebener, Astrid Pape, C. Katharina Spieß, Nico A. Siegel, Gert G. Wagner
Diskussionspapiere 1709 / 2017

Intergenerational Effects of Education on Risky Health Behaviours and Long-Term Health

This paper estimates the causal effects of parental education on their children's risky health behaviours and health status. I study the intergenerational effects of a compulsory schooling reform in Germany after World War II. Implemented across federal states at different points in time, the reform increased the minimum number of school years from eight to nine. Instrumental variable estimates and ...

2017| Mathias Huebener
Diskussionspapiere 1651 / 2017

Paid Parental Leave and Child Development: Evidence from the 2007 German Parental Benefit Reform and Administrative Data

This paper examines the effects of a substantial change in publicly funded paid parental leave in Germany on child development and socio-economic development gaps. For children born before January 1, 2007, parental leave benefits were means-tested and paid for up to 24 months after childbirth. For children born thereafter, parental leave benefits were earnings-related and only paid for up to 14 months. ...

2017| Mathias Huebener, Daniel Kuehnle, C. Katharina Spiess
Diskussionspapiere 1561 / 2016

Increased Instruction Hours and the Widening Gap in Student Performance

Do increased instruction hours improve the performance of all students? Using PISA scores of students in ninth grade, we analyse the effect of a German education reform that increased weekly instruction hours by two hours (6.5 percent) overalmost five years. In the additional time, students are taught new learning content. On average, the reform improves student performance. However, treatment effects ...

2016| Mathias Huebener, Susanne Kuger, Jan Marcus
Diskussionspapiere 1450 / 2015

Moving up a Gear: The Impact of Compressing Instructional Time into Fewer Years of Schooling

Policy-makers face a trade-off between the provision of higher levels of schooling and earlier labour market entries. A fundamental education reform in Germany tackles this trade-off by reducing high school by one year while leaving the total instructional time unchanged. Employing administrative data on all high school graduates in 2002-2013 in Germany, we exploit both temporal and regional variation ...

2015| Mathias Huebener, Jan Marcus
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