Publikationssuche

clear
9 Ergebnisse, ab 1
DIW Wochenbericht 21 / 2020

Masterstudium ja oder nein? Gezielte Online-Informationen beeinflussen weitere Studienpläne

Nach wie vor entscheidet sich die Mehrheit der BachelorabsolventInnen für ein Masterstudium, auch wenn die Anteile zurückgehen. Wenig ist jedoch darüber bekannt, was diese Entscheidung beeinflusst und inwiefern dabei Informationen über zusätzliche Erträge eines Masterstudiums und dessen Finanzierung im Vergleich zu einem Bachelorstudium relevant sind. Die vorliegende Analyse auf Basis des Berliner-Studienberechtigten-Panels ...

2020| Jan Berkes, Frauke H. Peter, C. Katharina Spieß, Felix Weinhardt
DIW Wochenbericht 39 / 2019

Wahl des Studienfachs hängt auch mit Persönlichkeitseigenschaften zusammen

Die Entscheidung für oder gegen ein Studium hängt in Deutschland nach wie vor von sozioökonomischen Merkmalen ab. Dazu zählen etwa die Bildung der Eltern oder das Einkommen des Haushalts, in dem Abiturientinnen und Abiturienten aufgewachsen sind. Bisher eher unbeachtet blieb die Frage, welchen Einfluss Persönlichkeitseigenschaften haben. Die vorliegende Studie zeigt auf Basis des Nationalen Bildungspanels ...

2019| Jan Berkes, Frauke Peter
DIW aktuell 44 / 2020

Wegfall von Studi-Jobs könnte Bildungsungleichheiten verstärken

Viele Studierende erleben in der der Corona-Pandemie einen veränderten Alltag – Vorlesungen und Seminare finden fast ausschließlich online statt, gelernt wird vornehmlich von zu Hause aus. Auch finanziell müssen viele dieser jungen Menschen mit einer angespannten Situation umgehen: Oft sind es klassische Studi-Jobs als Service-Kraft oder Aushilfe, die im Zuge der Krise komplett wegfallen. Studierende ...

2020| Jan Berkes, Frauke Peter, C. Katharina Spieß
Externe referierte Aufsätze

Joint Roles of Parenting and Nutritional Status for Child Development: Evidence from Rural Cambodia

Substantial work has demonstrated that early nutrition and home environments, including the degree to which children receive cognitive stimulation and emotional support from parents, play a profound role in influencing early childhood development. Yet, less work has documented the joint influences of parenting and nutritional status on child development among children in the preschool years living ...

In: Developmental Science 22 (2019), 5, e12874, 19 S. | Jan Berkes, Abbie Raikes, Adrien Bouguen, Deon Filmer
Monographien

Improving Preschool Provision and Encouraging Demand: Heterogeneous Impacts of a Large-Scale Program

This paper experimentally examines the impacts of a largescale government program that increased the supply and quality of community preschools in rural Cambodia. The construction of new preschool facilities was paired with two demand-side interventions designed to stimulate additional enrollment into preschools. The newly constructed preschools caused an increase in enrollment rates but the demand-side ...

Washington: World Bank, 2019, 69 S.
(Policy Research Working Paper ; 9070)
| Jan Berkes, Adrien Bouguen, Deon Filmer, Tsuyoshi Fukao
Monographien

Information Provision and Postgraduate Studies

This is the first paper to experimentally examine effects of information provision on beliefs about pecuniary and non-pecuniary returns of postgraduate education, enrollment intentions and realized enrollment. We find that our treatment causally affects beliefs measured six month after treatment. The effects on beliefs differ by gender and academic background, and we find that stated enrollment intentions ...

Bonn: IZA, 2019, 37 S.
(Discussion Paper Series / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit ; 12735)
| Jan Berkes, Frauke Peter, C. Katharina Spiess, Felix Weinhardt
Monographien

Estimating Preschool Impacts when Counterfactual Enrollment Varies: Bounds, Conditional LATE and Machine Learning

Berkeley: Univ. of Califoria, 2019, 63 S.
(Working Paper Series / Center for Effective Global Action ; 88)
| Jan Berkes, Adrien Bouguen
Monographien

Joint Effects of Parenting and Nutrition Status on Child Development: Evidence from Rural Cambodia

Substantial work has demonstrated that early nutrition and home environments, including the degree to which children receive cognitive stimulation and emotional support from parents, play a profound role in influencing early childhood development. Yet, less work has documented the joint influences of parenting and nutrition status on child development among children in the preschool years living in ...

Washington: World Bank Group, 2018, 36 S.
(Policy Research Working Paper ; 8529)
| Jan Berkes, Abbie Raikes, Adrien Bouguen, Deon Filmer
9 Ergebnisse, ab 1