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Thema Bildung

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SOEP Brown Bag Seminar

Intergenerational Returns to Migration: Evidence from Italian Immigrants Worldwide

Using a unique administrative dataset on Italians living abroad, we estimate the effect of parental migration on the education, employment and income opportunities of descendants in the host country. We compare Italian second-generation immigrants with Italians residing in Italy having similar observable characteristics, such as age, sex, Italian region of origin and...

04.05.2022| Chiara Malavasi, Centre for European Economic Research - ZEW, University of Mannheim
Berlin Applied Micro Seminar (BAMS)

Information, preferences, and household demand for school value-added

04.04.2022| Cristian Pop-Eleches (Columbia University)
Berlin Applied Micro Seminar (BAMS)

Social Media and Allyship in the Black Lives Matter Movement

07.03.2022| Sulin Sardoschau (Humboldt University of Berlin)
Externe referierte Aufsätze

Neue Grundsätze im Ethikkodex des Vereins für Socialpolitik

Die Mitglieder des Vereins für Socialpolitik haben auf ihrer Mitgliederversammlung am 8. Dezember 2021 mit deutlicher Mehrheit beschlossen, den seit 2012 bestehenden Ethikkodex um Inhalte der „guten beruflichen Praxis“ zu erweitern. Neben ethischen Standards für die wissenschaftliche Arbeit haben sich die Vereinsmitglieder mit diesem Beschluss auch dem Streben nach Inklusion, Nicht-Diskriminierung ...

In: Perspektiven der Wirtschaftspolitik 23 (2022), 1, S. 4-7 | Alexander Kriwoluzky, Aderonke Osikominu, Doris Weichselbaumer, Georg Weizsäcker
Weitere Aufsätze

Bürgergeld und Kindergrundsicherung als Einstiege ins bedingungslose Grundeinkommen?

Im Beitrag wird diskutiert, ob es sich bei der vorgesehenen Ablösung von Hartz IV durch ein Bürgergeld und den Aufbau einer Kindergrundsicherung eher um einen symbolischen Wandel handelt oder die im Herbst 2021 gewählte Ampel-Koalition einen substanziellen Neuanfang und eine grundlegende Reform des Wohlfahrtsstaates einleitet. Zusammenfassend werden die geplanten Maßnahmen der neuen Bundesregierung ...

In: Gesellschaft, Wirtschaft, Politik 71 (2022), 1, S. 37-50 | Rolf G. Heinze, Jürgen Schupp
Externe referierte Aufsätze

The Length of Schooling and the Timing of Family Formation

Individuals typically traverse several life phases before forming a family. We analyze whether changing the duration of one of these phases, the education phase, affects the timing of marriage and childbearing. For this purpose, we exploit the introduction of short school years (SSYs) in Germany in 1966–1967, which compressed the education phase without affecting the curriculum. Based on difference-in-differences ...

In: CESifo Economic Studies 68 (2022), 1, S. 1-45 | Josefine Koebe, Jan Marcus
Externe referierte Aufsätze

Class Rank and Long-Run Outcomes

This paper considers an unavoidable feature of the school environment, class rank. What are the long-run effects of a student's ordinal rank in elementary school? Using administrative data on all public-school students in Texas, we show that students with a higher third-grade academic rank, conditional on achievement and classroom fixed effects, have higher subsequent test scores, are more likely to ...

In: The Review of Economics and Statistics (2022), im Ersch. [online first: 2021-10-15] | Jeffrey T. Denning, Richard Murphy, Felix Weinhardt
DIW Wochenbericht 9 / 2022

Reduktion und partnerschaftliche Aufteilung unbezahlter Sorgearbeit erhöhen Erwerbsbeteiligung von Frauen

In Deutschland ist es noch ein weiter Weg zu einer partnerschaftlichen Aufteilung der Erwerbs- und Sorgearbeit zwischen Männern und Frauen: Bei den Beschäftigungsquoten und im Erwerbsumfang liegen Frauen deutlich hinter Männern, bei der Kinderbetreuung und Hausarbeit ist es umgekehrt. Diese ungleichen Zeitverwendungen stehen in unmittelbarem Zusammenhang zueinander: Ökonometrische Analysen in diesem ...

2022| Kai-Uwe Müller, Claire Samtleben
DIW Wochenbericht 9 / 2022

Wird der Haushalt extern unterstützt, erhöht sich gerade bei Frauen die Erwerbsbeteiligung: Interview

2022| Claire Samtleben, Erich Wittenberg
Externe referierte Aufsätze

Mobile Money, Financial Inclusion, and Unmet Opportunities: Evidence from Uganda

Mobile money is an important instrument to improve the degree of financial inclusion, especially in developing countries. However, having a mobile money account does not imply that this account is actually used. In our sample, 86% of microentrepreneurs own a mobile money account, but only 49% actively use it – the resulting gap indicates unmet opportunities. We estimate that mobile money reaches up ...

In: Journal of Development Studies (2022), im Ersch. [online first: 2021-11-01] | Jana S. Hamdan, Katharina Lehmann-Uschner, Lukas Menkhoff
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