Jana Hamdan hat zum Zins- und Finanzwissen der Deutschen geforscht. Ihre Ergebnisse sind ernüchternd: 55 Prozent der befragten Frauen mit Konsumkredit kennen ihren Zins nicht. Bei den Männern gehören 34 Prozent zu den Unwissenden. Die Forscherin führt im Interview aus, wie das von ihr durchgeführte Experiment ablief und was der Verbraucherschutz jetzt tun kann, um Kreditkosten transparenter zu...
The consumer debt of households in Germany totals in the triple-digit billions and is characterized by a wide range of interest rates. Despite the high volume of debt, many people do not know the terms of their consumer credit contracts. This report analyzes new survey data on general knowledge about typical forms of consumer credit, such as the overdraft facility and consumer loans. Women tend to ...
In Deutschland addieren sich die Konsumschulden der Haushalte auf ein Volumen in dreistelliger Milliardenhöhe und zeichnen sich durch sehr unterschiedliche Zinskosten aus. Viele Menschen kennen jedoch die Konditionen ihrer eigenen Kredite für Konsumzwecke nicht. Der vorliegende Bericht analysiert neue Umfragedaten zu Kenntnissen über typische Konsumschulden wie Dispo- und Konsumentenkredite. Frauen ...
Credit decisions play an important role for the economic wellbeing of households. However, the complexity of products and varying price information display makes it hard for consumers to navigate this field. Empirical evidence has important implications for consumer protection policies, as many people fail to make optimal choices for themselves and struggle to understand credit cost information. Presenting ...
Do financial education programs affect financial knowledge and behaviors? We examine this question using a meta-analysis that incorporates studies from the past decade, which saw a rapid increase in financial education research. When examining data from 76 financial education randomized experiments across 33 countries covering over 160,000 individuals, we find that financial education improves both ...
We conduct a randomized field experiment to study the effects of two financial education interventions offered to small-scale retailers in rural western Uganda. The treatments contrast “active learning” with traditional “lecturing” within standardized lesson-plans. After six months, active learning has a positive effect on savings and investment outcomes, in contrast to small or zero effects for lecturing. ...
Diese Arbeit untersucht den Einfluss verhaltensökonomischer Aspekte und Bildung für die finanzielle Entwicklung. Sie besteht aus vier Kapiteln, welche jeweils ein separates Forschungspapier darstellen. Die Kapitel decken folgende Themen ab: Determinanten einer impulsiven Kreditaufnahme, Hindernisse bei finanzieller Inklusion, die Auswirkungen von finanzieller Bildung und die finanziellen Folgen eines ...
We extend standard models of work-related training by explicitly incorporating workers’ locus of control into the investment decision through the returns they expect. Our model predicts that higher internal control results in increased take-up of general, but not specific, training. This prediction is empirically validated using data from the German Socioeconomic Panel (SOEP). We provide empirical ...