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Thema Familie

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1562 Ergebnisse, ab 41
  • Infografik

    Erwerbsbeteiligung der Frau und Sorgearbeit

    01.03.2022
  • Infografik

    Gender Pay Gap steigt in der Phase der Familiengründung

    01.03.2022
  • DIW Wochenbericht 48 / 2022

    Ganztagsschulen fördern die Entwicklung sozialer Fähigkeiten von Grundschüler*innen

    Der Ausbau hin zu einem flächendeckenden Ganztagsangebot für Grundschüler*innen seit 2003 zielte darauf ab, Chancengleichheit zu fördern. Empirische Analysen auf Basis administrativer Schuldaten aus sechs westdeutschen Bundesländern und dem Sozio-oekonomischen Panel (SOEP) zeigen nun wichtige Muster der Wirkungen von Ganztagsschulen auf: Kinder aus sozio-ökonomisch benachteiligten Verhältnissen, insbesondere ...

    2022| Laura Schmitz
  • DIW Wochenbericht 48 / 2022

    Das Potenzial von Ganztagsgrundschulen wird noch nicht ausgeschöpft: Interview

    2022| Laura Schmitz, Erich Wittenberg
  • Diskussionspapiere 2028 / 2022

    Age-specific Effects of Early Daycare on Children's Health

    Over the past decades, the share of very young children in daycare has increased significantly in many OECD countries, including Germany. Despite the relevance of child health for child development and later life success, the effect of early daycare attendance on health has received little attention in the economic literature. In this study, I investigate the impact of a large daycare expansion in ...

    2022| Mara Barschkett
  • Externe referierte Aufsätze

    Culture, Children and Couple Gender Inequality

    This paper examines how culture impacts within-couple gender inequality. Exploiting thesetting of Germany’s division and reunification, I compare child penalties of East Germans whowere socialised in a more gender egalitarian culture to West Germans socialised in a gendertraditionalculture. Using a household panel, I show that the long-run child penalty on thefemale income share is 23.9 percentage ...

    In: European Economic Review 150 (2022), 104310, 18 S. | Jonas Jessen
  • Externe referierte Aufsätze

    The Gender Division of Unpaid Care Work throughout the COVID-19 Pandemic in Germany

    The COVID-19 pandemic and related closures of day care centres and schools significantly increased the amount of care work done by parents. There has been much speculation over whether the pandemic increased or decreased gender equality in parental care work. Based on representative data for Germany from spring 2020 and winter 2021 we present an empirical analysis that shows that although gender inequality ...

    In: German Economic Review 23 (2022), 4, S. 641–667 | Jonas Jessen, C. Katharina Spiess, Sevrin Waights, Katharina Wrohlich
  • Zeitungs- und Blogbeiträge

    Eine Verpflichtung zu einem sozialen Jahr ist falsch

    In: Die Zeit (17.06.2022), [Online-Artikel] | Marcel Fratzscher
  • Diskussionspapiere 2006 / 2022

    Heterogeneous Effects of After-School Care on Child Development

    It is often argued that institutionalized after-school care (ASC) can benefit children lacking adequate homework support at home and, hence, foster equality of opportunity. However, despite considerable policy interest, it is unclear whether these afternoon programs are beneficial for child development and if selection into them is efficient, i.e., whether students benefiting most from the programs ...

    2022| Laura Schmitz
  • DIW Wochenbericht 19 / 2022

    Mädchen und Jungen bekommen in Deutschland gleich viel Taschengeld

    Regelmäßig belegen Studien mit Blick auf finanzielle Aspekte Unterschiede zwischen Frauen und Männern. Hinlänglich bekannt sind etwa die Gender Gaps bei Verdiensten und Renten. Dieser Wochenbericht zeigt, dass es eine Ausnahme gibt: Beim Taschengeld sind Mädchen und Jungen in Deutschland im Durchschnitt gleichgestellt. Das gilt für alle Altersgruppen von sieben bis 19 Jahren und auch dann, wenn man ...

    2022| Lukas Hain, Katharina Wrohlich
1562 Ergebnisse, ab 41
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