Direkt zum Inhalt

Thema Familie

clear
0 Filter gewählt
close
Gehe zur Seite
remove add
1572 Ergebnisse, ab 61
  • DIW Wochenbericht 19 / 2022

    Mädchen und Jungen bekommen in Deutschland gleich viel Taschengeld

    Regelmäßig belegen Studien mit Blick auf finanzielle Aspekte Unterschiede zwischen Frauen und Männern. Hinlänglich bekannt sind etwa die Gender Gaps bei Verdiensten und Renten. Dieser Wochenbericht zeigt, dass es eine Ausnahme gibt: Beim Taschengeld sind Mädchen und Jungen in Deutschland im Durchschnitt gleichgestellt. Das gilt für alle Altersgruppen von sieben bis 19 Jahren und auch dann, wenn man ...

    2022| Lukas Hain, Katharina Wrohlich
  • DIW Wochenbericht 19 / 2022

    Der nicht vorhandene Gender Gap beim Taschengeld ist eine erfreuliche Nachricht: Interview

    2022| Katharina Wrohlich, Erich Wittenberg
  • Zeitungs- und Blogbeiträge

    20.000 Euro für mehr Eigenverantwortung

    In: Die Zeit (20.05.2022, [Online-Artikel] | Marcel Fratzscher
  • Weitere externe Aufsätze

    Bürgergeld und Kindergrundsicherung als Einstiege ins bedingungslose Grundeinkommen?

    Im Beitrag wird diskutiert, ob es sich bei der vorgesehenen Ablösung von Hartz IV durch ein Bürgergeld und den Aufbau einer Kindergrundsicherung eher um einen symbolischen Wandel handelt oder die im Herbst 2021 gewählte Ampel-Koalition einen substanziellen Neuanfang und eine grundlegende Reform des Wohlfahrtsstaates einleitet. Zusammenfassend werden die geplanten Maßnahmen der neuen Bundesregierung ...

    In: Gesellschaft, Wirtschaft, Politik 71 (2022), 1, S. 37-50 | Rolf G. Heinze, Jürgen Schupp
  • Externe referierte Aufsätze

    The Development of Life Goals over the Adult Lifespan

    ObjectivesLife goals are important organizing units for individual agency in development. On a societal level, they align with age-normative developmental tasks; on the individual level, they guide people’s attempts at shaping their own development. This study investigates the development of life goals across the adult lifespan with a focus on differences regarding gender, parental status, education, ...

    In: The Journals of Gerontology. Series B, Psychological Sciences and Social Sciences 77 (2022), 5, S. 905–915 | Laura Buchinger, David Richter, Jutta Heckhausen
  • Externe referierte Aufsätze

    The Intergenerational Transmission of Gender Norms: Why and How Adolescent Males with Working Mothers Matter for Female Labour Market Outcomes

    Social norms are put forward as a prominent explanation for the changing labour supply decisions of women. This paper studies the intergenerational transmission of these norms, examining how they affect subsequent female labour supply decisions, taking into account not only the early socialization of women but also that of their partner. Using large representative panel data sets from West Germany, ...

    In: Socio-Economic Review 20 (2022), 1, S. 281-322 | Sophia Schmitz, C. Katharina Spiess
  • Diskussionspapiere 2028 / 2022

    Age-specific Effects of Early Daycare on Children's Health

    Over the past decades, the share of very young children in daycare has increased significantly in many OECD countries, including Germany. Despite the relevance of child health for child development and later life success, the effect of early daycare attendance on health has received little attention in the economic literature. In this study, I investigate the impact of a large daycare expansion in ...

    2022| Mara Barschkett
  • Externe Monographien

    Teleworking and Life Satisfaction during COVID-19: The Importance of Family Structure

    We carry out a difference-in-differences analysis of a representative real-time survey conducted as part of the German Socio-Economic Panel (SOEP) study and show that teleworking had a negative average effect on life satisfaction over the first two years of the COVID-19 pandemic. This average effect hides considerable heterogeneity reflecting genderrole asymmetry: lower life satisfaction is only found ...

    Bonn: IZA, 2022, 27 S.
    (Discussion Paper Series / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit ; 15715)
    | Claudia Senik, Andrew E. Clark, Conchita D’Ambrosio, Anthony Lepinteur, Carsten Schröder
  • Externe referierte Aufsätze

    My Wealth, (Y)Our Life Satisfaction? Sole and Joint Wealth Ownership and Life Satisfaction in Marriage

    This study examines the money-subjective well-being nexus by studying the link between changes in jointly and solely (i.e. respondents’ own and their partner’s own) held gross wealth and changes in married individuals’ subjective well-being. Joint assets reflect norms of sharing responsibilities and resources. Solely held assets, in contrast, offer individual economic independence. Using wealth data ...

    In: European Journal of Population 38 (2022), 4, S. 811-834 | Nicole Kapelle, Theresa Nutz, Daria Tisch, Manuel Schechtl, Philipp M. Lersch, Emanuela Struffolino
  • DIW Wochenbericht 48 / 2022

    Ganztagsschulen fördern die Entwicklung sozialer Fähigkeiten von Grundschüler*innen

    Der Ausbau hin zu einem flächendeckenden Ganztagsangebot für Grundschüler*innen seit 2003 zielte darauf ab, Chancengleichheit zu fördern. Empirische Analysen auf Basis administrativer Schuldaten aus sechs westdeutschen Bundesländern und dem Sozio-oekonomischen Panel (SOEP) zeigen nun wichtige Muster der Wirkungen von Ganztagsschulen auf: Kinder aus sozio-ökonomisch benachteiligten Verhältnissen, insbesondere ...

    2022| Laura Schmitz
1572 Ergebnisse, ab 61
keyboard_arrow_up