-
DIW Wochenbericht 19 / 2022
Regelmäßig belegen Studien mit Blick auf finanzielle Aspekte Unterschiede zwischen Frauen und Männern. Hinlänglich bekannt sind etwa die Gender Gaps bei Verdiensten und Renten. Dieser Wochenbericht zeigt, dass es eine Ausnahme gibt: Beim Taschengeld sind Mädchen und Jungen in Deutschland im Durchschnitt gleichgestellt. Das gilt für alle Altersgruppen von sieben bis 19 Jahren und auch dann, wenn man ...
2022| Lukas Hain, Katharina Wrohlich
-
DIW Wochenbericht 19 / 2022
2022| Katharina Wrohlich, Erich Wittenberg
-
Zeitungs- und Blogbeiträge
In:
Die Zeit
(20.05.2022, [Online-Artikel]
| Marcel Fratzscher
-
Weitere externe Aufsätze
Im Beitrag wird diskutiert, ob es sich bei der vorgesehenen Ablösung von Hartz IV durch ein Bürgergeld und den Aufbau einer Kindergrundsicherung eher um einen symbolischen Wandel handelt oder die im Herbst 2021 gewählte Ampel-Koalition einen substanziellen Neuanfang und eine grundlegende Reform des Wohlfahrtsstaates einleitet. Zusammenfassend werden die geplanten Maßnahmen der neuen Bundesregierung ...
In:
Gesellschaft, Wirtschaft, Politik
71 (2022), 1, S. 37-50
| Rolf G. Heinze, Jürgen Schupp
-
Externe referierte Aufsätze
ObjectivesLife goals are important organizing units for individual agency in development. On a societal level, they align with age-normative developmental tasks; on the individual level, they guide people’s attempts at shaping their own development. This study investigates the development of life goals across the adult lifespan with a focus on differences regarding gender, parental status, education, ...
In:
The Journals of Gerontology. Series B, Psychological Sciences and Social Sciences
77 (2022), 5, S. 905–915
| Laura Buchinger, David Richter, Jutta Heckhausen
-
Externe referierte Aufsätze
Social norms are put forward as a prominent explanation for the changing labour supply decisions of women. This paper studies the intergenerational transmission of these norms, examining how they affect subsequent female labour supply decisions, taking into account not only the early socialization of women but also that of their partner. Using large representative panel data sets from West Germany, ...
In:
Socio-Economic Review
20 (2022), 1, S. 281-322
| Sophia Schmitz, C. Katharina Spiess
-
Diskussionspapiere 2028 / 2022
Over the past decades, the share of very young children in daycare has increased significantly in many OECD countries, including Germany. Despite the relevance of child health for child development and later life success, the effect of early daycare attendance on health has received little attention in the economic literature. In this study, I investigate the impact of a large daycare expansion in ...
2022| Mara Barschkett
-
Externe Monographien
We carry out a difference-in-differences analysis of a representative real-time survey conducted as part of the German Socio-Economic Panel (SOEP) study and show that teleworking had a negative average effect on life satisfaction over the first two years of the COVID-19 pandemic. This average effect hides considerable heterogeneity reflecting genderrole asymmetry: lower life satisfaction is only found ...
Bonn:
IZA,
2022,
27 S.
(Discussion Paper Series / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit ; 15715)
| Claudia Senik, Andrew E. Clark, Conchita D’Ambrosio, Anthony Lepinteur, Carsten Schröder
-
Externe referierte Aufsätze
This study examines the money-subjective well-being nexus by studying the link between changes in jointly and solely (i.e. respondents’ own and their partner’s own) held gross wealth and changes in married individuals’ subjective well-being. Joint assets reflect norms of sharing responsibilities and resources. Solely held assets, in contrast, offer individual economic independence. Using wealth data ...
In:
European Journal of Population
38 (2022), 4, S. 811-834
| Nicole Kapelle, Theresa Nutz, Daria Tisch, Manuel Schechtl, Philipp M. Lersch, Emanuela Struffolino
-
DIW Wochenbericht 48 / 2022
Der Ausbau hin zu einem flächendeckenden Ganztagsangebot für Grundschüler*innen seit 2003 zielte darauf ab, Chancengleichheit zu fördern. Empirische Analysen auf Basis administrativer Schuldaten aus sechs westdeutschen Bundesländern und dem Sozio-oekonomischen Panel (SOEP) zeigen nun wichtige Muster der Wirkungen von Ganztagsschulen auf: Kinder aus sozio-ökonomisch benachteiligten Verhältnissen, insbesondere ...
2022| Laura Schmitz