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Thema Familie

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Bericht

FamilienMonitor_Corona (1): Jedes zweite Elternteil macht sich große Sorgen um Bildung und Zukunft der Kinder

Der FamilienMonitor_Corona startet. Berücksichtigt werden aktuell Informationen bis zum 19. Januar 2021, also für die Zeit, bevor die Einschränkungen im Kita- und Schulbetrieb bis mindestens Mitte Februar verlängert wurden. Betrachtet man zunächst die Sorgen der Eltern um ihre Kinder, fällt auf, dass sich jedes zweite Elternteil große Sorgen um die Bildung der Kinder ...

01.02.2021| Mathias Huebener
Video

Nachgefragt bei Mathias Huebener: Was ist der FamilienMonitor_Corona?

Dr. Mathias Huebener, Abteilung Bildung und Familie, fasst kurz zusammen, was der sogenannte FamilienMonitor_Corona eigentlich ist. Wer wird befragt, was wird gefragt und warum eigentlich. Und was heißt "interaktiv"?

28.01.2021
Cluster-Seminar Öffentliche Finanzen und Lebenslagen

Informal care, work and retirement - choices in conflict? A structural model

This paper estimates a structural dynamic discrete choice model on parental care provision, retirement and labor supply. We want to estimate the dynamic consequences of providing informal care or organizing formal care for care dependent parents. While there might be negative long term consequences on wages and retirement benefits, agents might respond to incentives in the long term care...

13.01.2021| Björn Fischer
Diskussionspapiere 1975 / 2021

Does Grandparenting Pay off for the Next Generations? Intergenerational Effects of Grandparental Care

Grandparents act as the third largest caregiver after parental care and daycare in Germany, as in many Western societies. Adopting a double-generation perspective, we investigate the causal impact of this care mode on children's health, socio-emotional behavior, and school outcomes, as well as parental well-being. Based on representative German panel data sets, and exploiting arguably exogenous variations ...

2021| Mara Barschkett, C. Katharina Spieß, Elena Ziege
Diskussionspapiere 1951 / 2021

Cracking under Pressure? Gender Role Attitudes toward Maternal Employment in Times of a Pandemic

This paper studies the effects of Covid-19 related daycare and school closures on gender role attitudes toward maternal employment in Germany. We compare women and men with dependent children to those without children one year after the outbreak of the pandemic. Using data on gender role attitudes from 2008 through 2021, we find that fathers’ egalitarian attitudes toward maternal employment dropped ...

2021| Natalia Danzer, Mathias Huebener, Astrid Pape, C. Katharina Spieß, Nico A. Siegel, Gert G. Wagner
DIW Weekly Report 13-16 / 2021

Child Health during the First Coronavirus Lockdown in Germany: Fewer Treatment Cases and Fewer Diagnoses of Infections

During the first coronavirus lockdown in Germany in spring 2020, treatment cases of children in outpatient care declined by up to 20 percent. As this study based on administrative diagnosis data of all statutory health insurance companies in Germany shows, there were significantly fewer physical diseases, such as infections, diagnosed in one to 12-year-old children in the second quarter of 2020 compared ...

2021| Mara Barschkett, C. Katharina Spieß
Monographien

Empfehlungen für die Kita-Politik der Zukunft

Berlin: Konrad-Adenauer-Stiftung, 2021, 12 S.
(Analysen und Argumente ; 427)
| C. Katharina Spieß
Externe referierte Aufsätze

Parental Well-Being in Times of Covid-19 in Germany

We examine the effects of Covid-19 and related restrictions on individuals with dependent children in Germany. We specifically focus on the role of day care center and school closures, which may be regarded as a “disruptive exogenous shock” to family life. We make use of a novel representative survey of parental well-being collected in May and June 2020 in Germany, when schools and day care centers ...

In: Review of Economics of the Household 19 (2021), 1, S. 91-122 | Sevrin Waights, C. Katharina Spiess, Gert G. Wagner, Nico A. Siegel, Mathias Huebener
DIW Wochenbericht 45 / 2021

Akademikerinnen engagieren sich häufiger als andere Mütter in der Schule ihrer Kinder

Dass der Bildungserfolg von Kindern stark mit dem elterlichen Bildungshintergrund zusammenhängt, belegen zahlreiche Studien. Inwiefern sich das Engagement von Eltern in Schulen, also etwa der Besuch von Elternabenden oder die Mitarbeit in Elternvertretungen, nach der Bildung unterscheidet, ist weniger bekannt. Dem geht dieser Bericht auf Grundlage von Daten des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP) und ...

2021| Jan Marcus, C. Katharina Spieß, Sevrin Waights, Andrew Judy
DIW Wochenbericht 45 / 2021

Schulen sollten versuchen, Eltern aller Bildungsgruppen für Schulgremien zu gewinnen: Interview

2021| Jan Marcus, Erich Wittenberg
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