DIW Berlin: Thema Persönlichkeit

Thema Persönlichkeit

clear
31 Ergebnisse, ab 1
DIW Applied Micro Seminar

Household Finance 0.5 or 2.0? Eliciting Individuals’ Financial Decision-Making Approaches (cancelled)

Abstract:   How exactly do individuals approach financial decisions? Do they apply sophisticated formulas, back of the envelope math, do they guess or something else? We show that literally asking individuals to explain their approaches generates new insights about those questions that are reliable and have predictive power out of sample. We find, for example, that when assessing the

13.03.2020| Thomas Post, Maastricht University
Pressemitteilung

Wahl des Studienfachs hängt auch mit Persönlichkeits-eigenschaften zusammen

Studie auf Basis von Daten des Nationalen Bildungspanels (NEPS) zeigt Zusammenhang von Persönlichkeitseigenschaften und Studienentscheidungen – Zielgenauere Informationsangebote könnten Abiturientinnen und Abiturienten Entscheidung über weiteren Bildungsweg erleichtern Ob sich Abiturientinnen und Abiturienten für ein Studium entscheiden und wenn ja, welches Fach sie dann

25.09.2019
DIW Applied Micro Seminar

Daycare Choice and Ethnic Diversity: Evidence from a Randomized Survey

29.03.2019| Mette Gørtz
SOEPpapers 1063 / 2019

Till Death Do Us Part: Transactions between Losing One’s Spouse and the Big Five Personality Traits

Objective: Although losing one’s spouse is one of the worst experiences that can occur in life, it has not been resolved yet how this experience relates to personality development. Method: In the German Socio-Economic Panel study (SOEP), information on the death of a spouse was assessed yearly from 1985 to 2017 and personality was measured repeatedly in 2005, 2009, 2013, and 2017 with the BFI-S.

2019| Eva Asselmann, Jule Specht
DIW Wochenbericht 39 / 2019

Wahl des Studienfachs hängt auch mit Persönlichkeitseigenschaften zusammen

Die Entscheidung für oder gegen ein Studium hängt in Deutschland nach wie vor von sozioökonomischen Merkmalen ab. Dazu zählen etwa die Bildung der Eltern oder das Einkommen des Haushalts, in dem Abiturientinnen und Abiturienten aufgewachsen sind. Bisher eher unbeachtet blieb die Frage, welchen Einfluss Persönlichkeitseigenschaften haben. Die vorliegende Studie zeigt auf Basis des Nationalen

2019| Jan Berkes, Frauke Peter
DIW Wochenbericht 39 / 2019

Infoangebote zum Studium sollten Persönlichkeitseigenschaften berücksichtigen: Interview

2019| Frauke Peter, Erich Wittenberg
Diskussionspapiere 1815 / 2019

Long Run Effects of Universal Childcare on Personality Traits

Although universal childcare has become an essential tool to support child development, few economic studies analyze its effects on non-cognitive skills and little is known about causal effects on these skills in the long run. In this paper we go beyond short run analyses and examine the long run effects of one additional year of universal childcare on students’ personality traits in adolescence.

2019| Maximilian Bach, Josefine Koebe, Frauke H. Peter
DIW Applied Micro Seminar

Elementary and Middle School Principal Effects on Future Academic, Behavioral and Labor-Market Outcomes

07.12.2018| Steven Rivkin, University of Illinois at Chicago
Interview

„Kleinere Grundschulklassen können zu besseren Leistungen bei Schülerinnen und Schülern führen“: Interview mit Maximilian Bach

Herr Bach, Sie haben den Einfluss der Klassengröße auf die Leistungen von Schülerinnen und Schülern untersucht. Eigentlich müsste doch Wissen in kleineren Klassen besser zu vermitteln sein? Ja, das haben wir auch vermutet. Das scheint auch der Konsens unter den Lehrenden zu sein. Überraschenderweise gibt es aber bisher aus Deutschland nur wenige wissenschaftliche

30.05.2018| Maximilian Bach
31 Ergebnisse, ab 1