-
DIW Wochenbericht 8 / 2010
Unfaire Vertriebsmethoden, begrenzte Offenlegung von Kosten, zweifelhafte Beratungen, unzureichende und unverständliche Verbraucherinformation sowie erfolglose Beschwerden attestieren insbesondere Verbraucherorganisationen der Riesterrentenversicherung und ihrem privatwirtschaftlichen Vertrieb auch noch fast ein Jahrzehnt nach der Einführung der staatlich geförderten privaten Altersvorsorge. Demgegenüber ...
2010| Kornelia Hagen, Lucia A. Reisch
-
DIW Wochenbericht 8 / 2010
2010
-
Diskussionspapiere 1058 / 2010
This paper empirically investigates the effects of differential income taxation on households' portfolio choice and asset allocation applying a two-stage budgeting model of asset demand to German survey data. The model is structured into the discrete asset choice and the continuous asset choice, and the marginal income tax rate is simulated in a module of income taxation. Households that face relatively ...
2010| Richard Ochmann
-
DIW Wochenbericht 40 / 2010
2010| Dorothea Schäfer
-
Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung 1 / 2010
Die zentrale finanzpolitische Aufgabe der kommenden Jahre wird die Konsolidierung der öffentlichen Haushalte sein. Auch nach Bewältigung der Rezession werden weiterhin "strukturelle" Defizite in einer Größenordnung von drei bis vier Prozent des Bruttoinlandsprodukts bestehen bleiben. Erforderlich ist ein mittelfristiges Konsolidierungsprogramm mit einem ausgewogenen Mix aus Ausgabenkürzungen und Steuererhöhungen, ...
2010| Stefan Bach
-
Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung 1 / 2010
1989 bereits wurde in einem Gutachten auf die "unterdurchschnittliche Ertragskraft" der Landesbanken verwiesen und der Zusammenschluss zu einem einzigen Spitzeninstitut gefordert. 20 Jahre später allerdings, inmitten der bislang schwersten Krise der Landesbanken, bewahrte das hiesige Bad-Bank-Gesetz die Landesbanken nicht nur weitgehend vor Wertberichtigungen, sondern eröffnet den Bundesländern auch ...
2010| Dorothea Schäfer
-
Diskussionspapiere 1023 / 2010
What determines the direction of spread of currency crises? We examine data on waves of currency crises in 1992, 1994, 1997, and 1998 to evaluate several hypotheses on the determinants of contagion. We simultaneously consider trade competition, financial links, and institutional similarity to the "ground-zero" country as potential drivers of contagion. To overcome data limitations and account for model ...
2010| Amil Dasgupta, Roberto Leon-Gonzalez, Anja Shortland
-
Diskussionspapiere 1029 / 2010
In this paper we model the volatility of the spread between the overnight interest rate and the central bank policy rate (the policy spread) for the euro area and the UK during the two main phases of the financial crisis that began in late 2007. During the crisis, the policy spread exhibited signs of volatility, owing to the breakdown in interbank market activity. The determinants of this volatility ...
2010| John Beirne, Guglielmo Maria Caporale, Nicola Spagnolo
-
Weekly Report 21 / 2010
When granting credit, banks depend on reliable information about the creditworthiness and risk structure of potential borrowers. This information is typically gathered by national credit bureaus. Nationally established banks depend on information from credit bureaus more than ever, particularly when entering a foreign market. This DIW study (which is partially based upon research by the same authors ...
2010| Nicola Jentzsch, Caterina Giannetti, Giancarlo Spagnolo
-
Diskussionspapiere 987 / 2010
We put forward a modern version of the 'developmental' view of government-owned banks which shows that the combination of information asymmetries and weak institutions creates scope for such banks to play a growth-promoting role. We present new cross-country evidence consistent with our theoretical predictions. Specifically, we show that during 1995-2007 government ownership of banks has been robustly ...
2010| Svetlana Andrianova, Panicos Demetriades, Anja Shortland