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Thema Steuern

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Cluster-Seminar Öffentliche Finanzen und Lebenslagen

Responses to unexpected and permanent changes in pension income

For the design of pension reform it is crucial to disentangle the employment effects related to the substitution and the income effect. In this paper we provide causal evidence about the importance of the income effect which in general has been assumed to be small or non-existent. We exploit a pension reform in Germany that raised pension benefits related to children. For...

03.02.2021| Sebastian Becker
DIW Weekly Report 27/28 / 2021

Real Estate Taxation Reform: Tax Land Values, Abolish Privileges

Real estate is taxed at comparatively low rates in Germany, with primarily the affluent benefiting from numerous existing tax privileges. This Weekly Report describes the current state of real estate taxation in Germany and outlines reform proposals that could increase tax revenue, improve the efficiency of the tax system, and reduce wealth and income inequality. In the case of property tax, value-based ...

2021| Stefan Bach, Sebastian Eichfelder
DIW Wochenbericht 27 / 2021

Reform der Immobilienbesteuerung: Bodenwerte belasten und Privilegien streichen

Immobilien werden in Deutschland vergleichsweise gering besteuert. Vor allem Wohlhabende profitieren von zahlreichen Steuerprivilegien. Dieser Bericht beschreibt den Status quo der Immobilienbesteuerung in Deutschland und skizziert Reformvorschläge, die das Steueraufkommen und die Effizienz des Steuersystems erhöhen sowie die Vermögensund Einkommensungleichheit reduzieren könnten. Bei der Grundsteuer ...

2021| Stefan Bach, Sebastian Eichfelder
Zeitungs- und Blogbeiträge

Steuervorteile begünstigen Reiche

In: Süddeutsche Zeitung (14.09.2021), S. 16 | Stefan Bach
DIW Weekly Report 49-52 / 2021

Universal Capital Endowment and Wealth Taxes Could Reduce Wealth Inequality

Wealth is very unequally distributed in Germany. To effect a long-term reduction, the new Federal Government could focus on more effectively promoting home ownership, supplementary retirement provision, and other precautionary savings. However, a universal capital endowment could decrease wealth inequality much more rapidly and successfully. In this report, a universal capital endowment of up to 20,000 ...

2021| Stefan Bach
DIW Wochenbericht 50 / 2021

Grunderbe und Vermögensteuern können die Vermögensungleichheit verringern

In Deutschland sind die Vermögen sehr ungleich verteilt. Um die hohe Ungleichheit langfristig zu reduzieren, könnte die neue Bundesregierung das Wohneigentum, die ergänzende Altersvorsorge und sonstiges Vorsorgesparen stärker fördern. Deutlich schneller und effektiver könnte ein Grunderbe die Vermögensungleichheit senken. In diesem Bericht wird ein Grunderbe von bis zu 20 000 Euro simuliert, das an ...

2021| Stefan Bach
DIW Wochenbericht 50 / 2021

Das Grunderbe würde Vermögen zwischen den Generationen umverteilen: Interview

2021| Stefan Bach, Erich Wittenberg
DIW Wochenbericht 50 / 2021

Mietensteuer könnte 100 000 bezahlbare Wohnungen in Berlin finanzieren: Kommentar

2021| Stefan Bach, Claus Michelsen
Monographien

Ungleichheit in Deutschland - Politikmaßnahmen zur Trendumkehr

We review income and wealth inequality in Germany and its trends. We hierarchize its drivers andderive possible options for policy makers. A focus should be placed on reforming the labour market,reforming the tax and transfer system and taxing capital income or wealth to target the underlyinginequality, which contributes significantly to the increase in inequality of net household incomes.Targeting ...

Berlin: Forum for a New Economy, 2021, 98 S.
(Forum for a New Economy Working Papers ; 5)
| Stefan Bach, Markus M. Grabka, Marc C. Adam
Externe referierte Aufsätze

Large and Influential: Firm Size and Governments' Corporate Tax Rate Choice

Theory suggests that large firms are more likely to engage in lobbying behaviour and are geographically more mobile compared with smaller entities. Conditional on jurisdiction size, policy choices are thus predicted to depend on the shape of a jurisdiction's firm size distribution, with more business-oriented policies being enacted if jurisdictions host large firms. The paper empirically tests this ...

In: Canadian Journal of Economics 54 (2021), 2, S. 812-839 | Nadine Riedel, Martin Simmler
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