Thema Verkehr

clear
0 Filter gewählt
close
Gehe zur Seite
remove add
328 Ergebnisse, ab 21
  • DIW Weekly Report 47/48 / 2024

    The Future Is Battery Electric: Climate Change Mitigation in Road Freight Transport

    Road freight transport must switch to alternative drive technologies, such as battery-electric or hydrogen vehicles, to mitigate its impact on the climate. Preliminary results from an ongoing research project show that the fleet of battery-electric trucks as well as the number of models on offer have recently grown significantly, albeit from a very low level. This is not the case for hydrogen trucks. ...

    2024| Wolf-Peter Schill, Julius Jöhrens, Dominik Räder, Hendrik Beeh, Josef Klingl, Markus Werner
  • DIW aktuell ; 94 / 2024

    Klimaschutz im Güterverkehr: Batterieelektrische Antriebe können günstiger mit erneuerbarem Strom versorgt werden als Wasserstoff-Lkw

    Um die Klimaziele zu erreichen, müssen die Treibausgasemissionen im Straßengüterverkehr deutlich reduziert werden. Hierfür werden verschiedene Möglichkeiten diskutiert, vor allem der verstärkte Einsatz von batterieelektrischen Fahrzeugen oder solchen mit Wasserstoff-Brennstoffzellen. Eine Studie von Forschern des DIW Berlin und des Instituts für Energie- und Umweltforschung Heidelberg (ifeu) zeigt, ...

    2024| Wolf-Peter Schill, Carlos David Gaete Morales, Julius Jöhrens, Florian Heining
  • Weitere referierte Aufsätze

    Power Sector Effects of Alternative Options for De-fossilizing Heavy-duty Vehicles - Go Electric, and Charge Smartly

    Various options are discussed to de-fossilize heavy-duty vehicles, including battery-electric vehicles (BEVs), electric road systems (ERS), and indirect electrification via hydrogen fuel cells or e-fuels. We investigate their power sector implications in future scenarios of Germany, with high renewable energy shares, using an open- source capacity expansion model and route-based truck traffic data. ...

    In: Cell Reports Sustainability 1 (2024), 6, 100123, 10 S. | Carlos Gaete-Morales, Julius Jöhrens, Florian Heining, Wolf-Peter Schill
  • Referierte Aufsätze Web of Science

    Shared Pooled Mobility: Expert Review from Nine Disciplines and Implications for an Emerging Transdisciplinary Research Agenda

    Shared pooled mobility has been hailed as a sustainable mobility solution that uses digital innovation to efficiently bundle rides. Multiple disciplines have started investigating and analyzing shared pooled mobility systems. However, there is a lack of cross-community communication making it hard to build upon knowledge from other fields or know which open questions may be of interest to other fields. ...

    In: Environmental Research Letters 19 (2024), 5, 053004, 20 S. | Felix Creutzig, Alexander Schmaus, Eva Ayaragarnchanakul, Sophia Becker, Giacomo Falchetta, Jiawei Hu, Mirko Goletz, Adeline Guéret, Kai Nagel, Jonas Schild, Wolf-Peter Schill, Tilmann Schlenther, Nora Molkenthin
  • Diskussionspapiere 2086 / 2024

    Spatial Competition and Pass-through of Fuel Taxes: Evidence from a Quasi-natural Experiment in Germany

    This paper analyses the pass-through rates and their determinants of the temporary German fuel discount in 2022 at its start and its termination. Based on a unique dataset of fuel station characteristics and prices, we employ a Regression Discontinuity in Time (RDiT) methodology to estimate heterogeneous pass-through rates. Our main contribution is to identify the impact of horizontal and vertical ...

    2024| Frederik von Waldow, Heike Link
  • Externe Monographien

    Gesamtwirtschaftliche Bedeutung des deutschen Bahnsektors auf Grundlage der Investitionstätigkeit: Schlussbericht ; Projektnummer 2022-17-W-1202

    Dresden: Deutsches Zentrum für Schienenverkehrsforschung beim Eisenbahn-Bundesamt, 2024, 89 S.
    (Berichte des Deutschen Zentrums für Schienenverkehrsforschung ; 62)
    | Anne Greinus, Michel Zimmermann, Caspar Esche, Martin Peter, Heike Link, Dennis Gaus
  • Externe Monographien

    Gesamtwirtschaftliche Bedeutung des deutschen Bahnsektors auf Grundlage der Investitionstätigkeit: Ergänzungsbericht zu Investitionen im schienengebundenen ÖSPV

    Dresden: Deutsches Zentrum für Schienenverkehrsforschung beim Eisenbahn-Bundesamt, 2024, 24 S.
    (Berichte des Deutschen Zentrums für Schienenverkehrsforschung ; 62)
    | Anne Greinus, Michel Zimmermann, Caspar Esche, Martin Peter, Heike Link, Dennis Gaus
  • Referierte Aufsätze Web of Science

    Avoid, Shift or Improve Passenger Transport? Impacts on the Energy System

    In: Energy Strategy Reviews 52 (2024), 101302, 14 S. | Marlin Arnz, Leonard Göke, Johannes Thema, Frauke Wiese, Niklas Wulff, Mario Kendziorski, Karlo Hainsch, Philipp Blechinger, Christian von Hirschhausen
  • Externe Monographien

    Highway Infrastructure and Its Maintenance: Economic Effects on Regions and Firms in Germany: Dissertation

    Während Verkehrsinfrastruktur eine wichtige Rolle für die Entwicklung von Unternehmen und Regionen spielt, ist die Forschung zu den wirtschaftlichen Auswirkungen ihrer Instandhaltung äußerst spärlich. Diese Dissertation schließt diese Lücke vor dem Hintergrund, dass Unternehmen in Deutschland den Zustand der Straßen zunehmend als unzureichend empfinden. Erstens wird der Einfluss verschiedener Agglomerations- ...

    Berlin: Technische Universität Dresden, 2024, VIII, 122 S. | Dennis Gaus
  • DIW Weekly Report 4/5 / 2024

    The Energy Transition in France: Expansion of Renewables Stalling, Good Progress on Heat Pumps

    The energy transition is a major challenge for both Germany and France. This Weekly Report provides an overview of the short- and long-term goals as well as current developments and trends in France’s energy and climate policy. It reveals that France is largely on track with its greenhouse gases targets and is also making good progress on installing heat pumps. However, its expansion of renewable energy ...

    2024| Adeline Guéret, Wolf-Peter Schill
328 Ergebnisse, ab 21
keyboard_arrow_up