Thema Verkehr

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DIW aktuell 24 / 2019

Lenkung, Aufkommen, Verteilung: Wirkungen von CO2-Bepreisung und Rückvergütung des Klimapakets

Am 20. September hat die Bundesregierung ein Klimapaket beschlossen, mit dem die Klimaziele 2030 in den Sektoren Verkehr und Gebäude erreicht werden sollen. Doch bereits jetzt ist absehbar, dass der vorgeschlagene CO2-Preispfad und der anschließende Emissionshandel mit festgelegter Preisobergrenze als alleinige Instrumente nicht ausreichen. Insbesondere im Verkehrssektor werden die Maßnahmen die Emissionen ...

2019| Stefan Bach, Niklas Isaak, Claudia Kemfert, Nicole Wägner
DIW aktuell 19 / 2019

Investitionslücke in Deutschland: Und es gibt sie doch! Vor allem Kommunen sind arm dran

Leistungsfähige Infrastrukturen – unter anderem Straßen, Brücken, Strom und digitale Netze – sind zentrale Voraussetzung für die Wettbewerbsfähigkeit und die Wachstumspotentiale eines Landes. Dies gilt gerade für eine technologisch führende Volkswirtschaft wie Deutschland mit relativ hohen Steuern und Löhnen: Da das Land nicht mit einer billigen Arbeitskraft punkten kann, ist eine gute Infrastruktur ...

2019| Martin Gornig
SOEPpapers 1028 / 2019

The Effect of Maternal Education on Offspring's Mental Health

We estimate the causal effect of maternal education on the mental health of mother’s children in late adolescence and adulthood. Theoretical considerations are ambiguous about a causal effect of maternal education on children’s mental health. To identify the causal effect of maternal education, we exploit exogenous variation in maternal years of schooling, caused by a compulsory schooling law reform ...

2019| Daniel Graeber, Daniel D. Schnitzlein
Weitere Aufsätze

Nachhaltiger Verkehr schafft wirtschaftliche Chancen

In: Ökologisches Wirtschaften 34 (2019), 2, S. 10 | Claudia Kemfert
Monographien

Verkehr in Zahlen 2019/2020: 48. Jahrgang

Hamburg: DVV Media Group, 2019, 371 S. | Sabine Radke (Bearb.)
Externe referierte Aufsätze

The Impact of Including Service Quality into Efficiency Analysis: The Case of Franchising Regional Rail Passenger Serves in Germany

Based on a 12 years panel data set for franchised regional rail services, this paper studies the impact of including service quality into an analysis of efficiency differences between the German public transport authorities (PTAs) in using their available public funds. The analysis employs a two-stage efficiency analysis with a Data Envelopment Analysis (DEA) in the first stage and a Tobit panel model ...

In: Transportation Research Part A: Policy and Practice 119 (2019), S. 284-300 | Heike Link
Zeitungs- und Blogbeiträge

Bahn frei für die Klima-Maut

In: Handelsblatt (01.07.2019), [Online-Artikel] | Claudia Kemfert
DIW Roundup 131 / 2019

The Impact of Mobile Money in Developing Countries

Mobile money is a success story in terms of facilitating account ownership and payments in developing and emerging countries. Today, telecommunication companies offer mobile money services across more than 90 countries. The most popular services are deposits and instant digital money transfers between users. Widespread mobile money adoption is boosting financial inclusion, reducing in transaction costs ...

2019| Jana Hamdan
DIW Weekly Report 14 / 2019

The Low-Wage Sector in Germany Is Larger Than Previously Assumed

The total number of dependent employees in Germany has increased by more than four million since the financial crisis. Part of this growth took place in the low-wage sector. Analyses based on data from the Socio-Economic Panel, which in 2017 for the first time include detailed information on secondary employment, show that there were around nine million low-wage employment contracts in Germany that ...

2019| Markus M. Grabka, Carsten Schröder
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