The EU Emissions Trading Scheme (EU ETS) is the main instrument to reduce greenhouse gas emissions in Europe. Subject to a country specific limit, installations in the EU ETS can use EU allowances (EUA) and certified emissions reductions (CERs) generated through the Clean Development Mechanism (CDM) to fulfil their emission reduction target. The CDM encourages and finances emission reduction projects ...
This paper examines the effects of firm-level innovation in carbon-abatement technologies on optimal cap-and-trade schemes with and without price controls. We characterize optimal cap-and-trade regulation with a price cap and a price floor, and compare it to the special cases of pure taxation and a simple emissions cap. Innovation shifts the tradeoff between price- and quantity-based instruments towards ...
In the Copenhagen Accord of December 2009, developed countries agreed to provide start-up finance for adaptation in developing countries and expressed the ambition to scale this up to $100 billion per year by 2020. The financial mechanisms to deliver this support have to be tailored to country and sector specific needs so as to enable domestic policy processes and self sustaining business models, and ...
Die Diskussion um eine nachhaltige Entwicklung stellt auch die Verantwortlichen im Verkehrssektor vor die Aufgabe, Nachhaltigkeitsaspekte, insbesondere den Beitrag des Verkehrs zum Ausstoß von Klimagasen, bei ihren Entscheidungen zu berücksichtigen. Die Spezifik des Verkehrssektors besteht jedoch darin, dass die Kosten des Klimawandels nur einen Teil der durch den Verkehr verursachten externen Kosten ...
Der Pkw-Verkehr ist einer der wesentlichen Emittenten von Treibhausgasen. Daher werden mittlerweile in nahezu allen Industrieländern die spezifischen CO2-Emissionen beziehungsweise der spezifische Kraftstoffverbrauch der Fahrzeuge reguliert. Dieser Aufsatz gibt einen Überblick über die Eignung von Emissionsstandards als Instrument der Klimapolitik. Um ihre grundsätzliche ökonomische Rationalität zu ...