This study offers insights into the institutional arrangements established to coordinate policies aiming at the mitigation of and adaptation to climate change. Drawing on the literature on policy design, we highlight institutional arrangements as elements of policy design spaces and contend that they fall into four categories that either stress the political or problem orientation of this activity: ...
Um die Klimaziele bis 2030 zu erreichen, muss der Gebäudesektor deutlich weniger Kohlendioxid (CO2) ausstoßen. Die Analyse des DIW Berlin auf Basis der Daten vom Immobiliendienstleister ista zeigt, dass der Heizenergiebedarf sowie die temperaturbereinigten CO2-Emissionen im Jahr 2022 im Vergleich zum Vorjahr um fünf Prozent gesunken sind. Der Grund dieses Rückgangs sind vermutlich die im vergangenen ...
We present an economics framework appropriate to the exceptionally broad scope of the climate change problem. This considers that economic and social processes, particularly those involved in purposive transitions of energy technologies and systems, involve the interplay between three distinct domains of decision-making and associated actors. The first concerns small-scale and often short-term decision-making, ...
Im Klimaschutzgesetz hat sich Deutschland verpflichtet, schrittweise bis 2045 klimaneutral zu werden. Unternehmen aus Industrie und dem Dienstleistungssektor müssen daher ihre Produktion und Geschäftspraktiken umstellen, Finanzinstitutionen ihre Bewertungskriterien anpassen. Das bedarf in vielen Fällen einer neuen strategischen Ausrichtung und Investitionen in klimaneutrale Produkte, Geschäftsmodelle ...
In its Federal Climate Change Act, Germany has committed to achieving climate neutrality by 2045. To do so, companies from both the industrial and the service sectors must adjust their production and business practices, and financial institutions must adjust their evaluation criteria. In many cases, this requires a new strategic direction and investments in climate-neutral products, business models, ...