Using a sample of fare quotes for non-stop travel from New York to London, this paper investigates the dynamics of offered fares as the departure date nears. We find that the general trend is toward fare increase at an accelerated rate as the departure date approaches. Clear differences in price-setting strategies among the carriers competing on a particular route are documented.
This paper allows for endogenous costs in the estimation of price cost margins. In particular, we estimate price-cost margins when firms bargain over wages. We extent the standard two-equation set-up (demand and first-order condition in the product market) to include a third equation, which is derived from bargaining over wages. In this way, price-cost margins are determined by wages and vice versa. ...
Economic disparities between the regions of the European Union are of constant concern both for policy and economic research. In this paper we examine whether there are overlapping trends of regional development in the EU: overall convergence on the one hand and persistent or even increasing spatial concentration (agglomeration) on the other. Kernel density estimation, Markov chain analysis and cross-sectional ...
Die schlechte wirtschaftliche Situation vieler Zeitungs- und Zeitschriftenverleger spiegelt nicht nur konjunkturelle Einflüsse wider, sondern ist auch begründet in spürbaren Strukturverschiebungen auf Pressemärkten, zu denen nicht zuletzt die zunehmende Bedeutung des Internets für die Befriedigung der Informationsbedürfnisse der Verbraucher gehört. Vor diesem Hintergrund sind wichtige Änderungen des ...
A new approach in German innovation policy organizes contests of proposals for developing innovation networks. Based on an overview of the different programs, we investigate the advantages, problems and limitations of such an approach. We find that this type of policy may have a relatively large impact and can, therefore, be regarded as a rather efficient instrument of innovation policy. Compared to ...
Die Wirkung des Wettbewerbs von Medienunternehmen auf das Marktergebnis ist in einigen einschlägigen Modellen durchaus ambivalent. So haben - erstens - monopolistische Anbieter unter Umständen höhere Anreize, ein breitgefächertes Angebot zu erstellen. Zweitens ist das typische Kalkül der Monopolpreissetzung in vielen Medienmärkten nicht anwendbar, da die Anbieter auch die Rückwirkungen der Lesermärkte ...