Direkt zum Inhalt

Thema Wettbewerb und Regulierung

clear
0 Filter gewählt
close
Gehe zur Seite
remove add
497 Ergebnisse, ab 51
  • Zeitungs- und Blogbeiträge

    Habecks Hilfspaket löst Deutschlands größtes Strom-Problem nicht

    In: Focus (11.11.2023), [Online-Artikel] | Lea Bernhardt, Tomaso Duso
  • Diskussionspapiere 2039 / 2023

    VAT Pass-Through and Competition: Evidence from the Greek Islands

    We examine how competition affects VAT pass-through in isolated oligopolistic markets as defined by the Greek islands. Using daily gasoline prices and a difference-in-differences methodology, we investigate how changes in VAT rates are passed through to consumers in islands with different market structure. We show that pass-through increases with competition, going from 50% in monopoly to around 80% ...

    2023| Lydia Dimitrakopoulou, Christos Genakos, Themistoklis Kampouris, Stella Papadokonstantaki
  • Zeitungs- und Blogbeiträge

    Der Verkauf von Viessmann: Vorteil für Deutschland

    In: Der Tagesspiegel (30.04.2023), S. 16 | Tomaso Duso
  • DIW Wochenbericht 18 / 2023

    Viessmann-Verkauf wird die deutsche Wärmewende beschleunigen: Kommentar

    2023| Tomaso Duso
  • Referierte Aufsätze Web of Science

    Revisiting the Relatedness Hypothesis: The Impact of Merger Relatedness on Acquiring and Rival Firm Value  

    Despite intuitive appeal, empirical evidence supporting the relatedness hypothesis has been scant, as it has not been established that related acquisitions generally outperform unrelated acquisitions. In considering the impact of merger relatedness on not only acquiring-firm value – as is standard in the relatedness literature – but also on non-merging rival firm value, we offer an alternative perspective ...

    In: Long Range Planning 56 (2024), 6, 102325,17 S. | Joseph A. Clougherty, Tomaso Duso
  • Referierte Aufsätze Web of Science

    How Communication Makes the Difference between a Cartel and Tacit Collusion: A Machine Learning Approach

    This paper sheds new light on the role of communication for cartel formation. Using machine learning to evaluate free-form chat communication among firms in a laboratory experiment, we identify typical communication patterns for both explicit cartel formation and indirect attempts to collude tacitly. We document that firms are less likely to communicate explicitly about price fixing and more likely ...

    In: European Economic Review 152 (2023), 104331, 18 S. | Maximilian Andres, Lisa Bruttel, Jana Friedrichsen
  • Weitere referierte Aufsätze

    The Impact of the Tax Reduction on Fuel Prices in Germany: A Synthetic Difference-in-Differences Approach

    We analyse the impact of the temporary tax reduction on diesel and gasoline prices from June to the end of August 2022 in Germany. By implementing a synthetic difference-in-differences approach with different baskets of European countries, we find a significant reduction in prices by 33.8–34.4 cents per litre for gasoline and 12.2–14.6 cents per litre for diesel. These results are robust to variations ...

    In: Review of Economics 74 (2023), 2, S. 141-160 | Lea Bernhardt, Xenia Breiderhoff, Ralf Dewenter
  • DIW Wochenbericht 32 / 2023

    Mehr gemeinsame Anteilseigner, mehr US-Investoren: Eigentümerstrukturen deutscher Firmen haben sich verändert

    Die Eigentumsverhältnisse von großen Unternehmen sind in den vergangenen Jahren immer komplexer geworden. Häufig halten große institutionelle Investoren Anteile an verschiedenen börsennotierten Unternehmen gleichzeitig, was als Common Ownership oder gemeinsame Eigentümerstrukturen bezeichnet wird. Dieses Phänomen wirft viele wettbewerbsrechtliche Fragen auf. Dieser Wochenbericht untersucht auf Basis ...

    2023| Jo Seldeslachts, Albert Banal-Estañol, Nuria Boot
  • DIW Wochenbericht 32 / 2023

    US-Vermögensverwalter gewinnen in Deutschland an Bedeutung: Interview

    2023| Jo Seldeslachts, Erich Wittenberg
  • DIW Wochenbericht 27 / 2023

    Daten als Wettbewerbsvorteil: Regulierer und Wettbewerbsbehörden sollten aufmerksam bleiben

    Das umfangreiche Sammeln persönlicher Daten im Internet hat in den letzten zwei Jahrzehnten einen großen Markt für personalisierte Inhalte ermöglicht. Tausende kleine und große Unternehmen arbeiten an der Sammlung und Zusammenführung von Daten über das Nutzer*innenverhalten auf Websites, um über Eigenschaften und -Interessen von Nutzer*innen zu lernen. Ganz an der Spitze befinden sich digitale Unternehmen ...

    2023| Hannes Ullrich, Jonas Hannane, Tomaso Duso, Christian Peukert, Luis Aguiar
497 Ergebnisse, ab 51
keyboard_arrow_up