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Thema Verbraucher

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625 Ergebnisse, ab 411
  • Berlin IO Day

    The 4th Berlin IO Day

    The Berlin IO Day is a one-day workshop sponsored by Berlin's leading academic institutions, including DIW Berlin, ESMT, Freie Universität Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin, Technische Universität Berlin, and WZB which takes place twice a year, in the Fall and in the Spring. The aim is to create an international forum for high quality research in Industrial Organization in the...

    13.03.2015
  • Berlin Lunchtime Meeting

    Neue Mobilitätsanbieter in Deutschland - Chancen für Verbraucher

    Die Digitalisierung verändert heute viele Märkte auf dramatische Weise. Im Mittelpunkt des aktuellen Interesses stehen Chancen und Potentiale der sogenannten „Sharing Economy“, also des Teilens von Ressourcen  über das Internet. Neue Vermittlungsdienste wie Uber, BlaBlaCar oder WunderCar für Autofahrten, sowie AirBnB oder Wimdu für Übernachtungen...

    24.02.2015| Justus Haucap, Fabien Nestmann, Pio Baake, Ferdinand Pavel
  • Berlin Lunchtime Meeting

    Mehr Beobachtung von Marktprozessen: Neue Instrumente in der Verbraucherpolitik - Das Beispiel Finanzmarktwächter

    Verbraucherinnen und Verbraucher sind auf dem Finanzmarkt oft überfordert: Produktvielfalt, -komplexität, Intransparenz, unzureichende oder gar Falschberatung, fehlende Standards, unzureichende Regelungen, unzureichende Offenlegung von Provisionen der Vermittler sind immer wieder diskutierte  Probleme auf dem Finanzmarkt. Mit der Einrichtung eines neuen verbraucherpolitischen...

    22.01.2015| Gerd Billen
  • Forschungsprojekt

    Leibniz-WissenschaftsCampus Berlin Centre for Consumer Policies (BCCP)

    Die Förderung von Verbraucherrechten, Prosperität und Wohlstand sind Grundwerte der Europäischen Union. Eine ganze Bandbreite von Gesetzen, Institutionen und Regulierungen – die unter dem Begriff Verbraucherpolitiken zusammengefasst werden können – haben das Ziel Konsumenten zu schützen, indem sie sicherstellen, dass angemessene und vertrauensvolle...

    Wiederkehrendes Projekt| Unternehmen und Märkte
  • Forschungsprojekt

    Leibniz ScienceCampus Berlin Centre for Consumer Policies (BCCP)

    Promoting consumers’ rights, prosperity, and wellbeing are core values of the European Union. A wide array of laws, institutions, and regulations – which can be generally termed as consumer policies – aim at protecting consumers by ensuring adequate and truthful information in the marketplace as well as preventing firms from engaging in unfair and competition-impairing practices....

    Wiederkehrendes Projekt| Unternehmen und Märkte
  • Referierte Aufsätze Web of Science

    Childhood Roots of Financial Literacy

    Financial literacy predicts informed financial decisions, but what explains financial literacy? We use the concept of financial socialization and aim to represent three major agents of financial socialization: family, school and work. Thus we compile twelve relevant childhood characteristics in a new survey study and examine their relation to financial literacy, while controlling for established socio-demographic ...

    In: Journal of Economic Psychology 51 (2015), S. 114-133 | Antonia Grohmann, Roy Kouwenberg, Lukas Menkhoff
  • Diskussionspapiere 1504 / 2015

    Childhood Roots of Financial Literacy

    Financial literacy predicts informed financial decisions, but what explains financial literacy? We use the concept of financial socialization and aim to represent three major agents of financial socialization: family, school and work. Thus we compile twelve relevant childhood characteristics in a new survey study and examine their relation to financial literacy, while controlling for established socio-demographic ...

    2015| Antonia Grohmann, Roy Kouwenberg, Lukas Menkhoff
  • DIW Economic Bulletin 30/31 / 2015

    School, Parents, and Financial Literacy Shape Future Financial Behavior

    Why do some people make better financial decisions than others do? The level of financial literacy plays an important role: Quality schooling that also deals with financial issues likewise leads to better financial decisions. However, many studies neglect how parenting also influences financial behavior. This report shows that parents also have an indirect effect on the financial literacy of their ...

    2015| Antonia Grohmann, Lukas Menkhoff
  • DIW Economic Bulletin 30/31 / 2015

    Many People Have Inadequate Understanding of Basic Financial Concepts: Seven Questions to Antonia Grohmann

    2015
  • DIW Wochenbericht 28 / 2015

    Schule, Eltern und finanzielle Bildung bestimmen das Finanzverhalten

    Warum treffen manche Leute bessere finanzielle Entscheidungen als andere? Eine wichtige Rolle spielt dabei das Niveau der Finanzbildung. Eine gute Schulbildung, die sich auch mit wirtschaftlichen Fragestellungen auseinandersetzt, führt ebenfalls zu besseren Finanzentscheidungen. Viele Studien vernachlässigen allerdings, wie die Erziehung durch die Eltern das Finanzverhalten beeinflusst. Dieser Bericht ...

    2015| Antonia Grohmann, Lukas Menkhoff
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