Skip to content!

Search Publications

clear
0 filter(s) selected
close
Go to page
remove add
  • DIW Wochenbericht 45 / 2021

    Akademikerinnen engagieren sich häufiger als andere Mütter in der Schule ihrer Kinder

    Dass der Bildungserfolg von Kindern stark mit dem elterlichen Bildungshintergrund zusammenhängt, belegen zahlreiche Studien. Inwiefern sich das Engagement von Eltern in Schulen, also etwa der Besuch von Elternabenden oder die Mitarbeit in Elternvertretungen, nach der Bildung unterscheidet, ist weniger bekannt. Dem geht dieser Bericht auf Grundlage von Daten des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP) und ...

    2021| Jan Marcus, C. Katharina Spieß, Sevrin Waights, Andrew Judy
  • DIW Wochenbericht 14 / 2020

    Gründe für unterschiedliche Kita-Nutzung von Kindern unter drei Jahren sind vielfältig

    Obwohl der Anteil von Kindern unter drei Jahren in der Kindertagesbetreuung in den letzten Jahren stark gestiegen ist, bestehen immer noch große Unterschiede in der Inanspruchnahme von Kita-Plätzen: Haben Mütter eine geringere Bildung oder beide Eltern einen Migrationshintergrund, dann besuchen ihre Kinder seltener eine Kita. Ein Ziel des im vergangenen Jahr verabschiedeten Gute-KiTa-Gesetzes ist, ...

    2020| Jonas Jessen, C. Katharina Spieß, Sevrin Waights, Andrew Judy
  • DIW Wochenbericht 38 / 2018

    Kita-Besuch hängt trotz ausgeweitetem Rechtsanspruch noch immer vom Familienhintergrund ab

    Das Angebot an Plätzen in Kindertageseinrichtungen (Kitas) wurde in den vergangenen zehn Jahren massiv ausgebaut. Seit 2013 gilt der Rechtsanspruch auf einen Betreuungsplatz für Kinder ab dem zweiten Lebensjahr. Damit war teilweise auch die Hoffnung verbunden, dass der sozioökonomische Hintergrund eines Haushalts – beispielsweise die Bildung der Mutter, die elterliche Erwerbskonstellation und das Armutsrisiko ...

    2018| Jonas Jessen, Sophia Schmitz, C. Katharina Spieß, Sevrin Waights
  • DIW aktuell ; 34 / 2020

    Geschlossene Kitas: Mütter tragen mit Blick auf Zeiteinteilung vermutlich die Hauptlast

    Die Corona-Pandemie hat das Leben vieler Familien auf den Kopf gestellt. Kitas und Schulen sind geschlossen, viele Kinder sind nun tagsüber zu Hause – genau wie viele Eltern, die etwa vom Home-Office aus arbeiten. Was bedeutet diese Konstellation für Eltern und deren Zeiteinteilung mit Blick auf Kinderbetreuung, Erwerbsarbeit und Hausarbeit? Aktuelle repräsentative Daten zu diesen Aspekten gibt es ...

    2020| Jonas Jessen, Sevrin Waights, C. Katharina Spieß
  • Diskussionspapiere 2016 / 2022

    Parental Leave Benefits and Child Penalties

    I use the universe of tax returns in Germany and a regression kink design to estimate the impact of the benefit amount available to high-earning women after their first childbirth on subsequent within-couple earnings inequality. Lower benefit amounts result in a reduced earnings gap that persists beyond the benefit period for at least nine years after the birth. The longer-term impacts are driven by ...

    2022| Sevrin Waights
  • Diskussionspapiere 1897 / 2020

    Center-Based Care and Parenting Activities

    We estimate effects of center-based care on parenting activities using time use data for Germany. Our estimates imply that center-based care reduces the overall time that parents spend with the enrolled child, but has only small negative effects on time spent doing activities together. Correspondingly, center-based care increases activities as a share of the time spent together with the child. The ...

    2020| Jonas Jessen, C. Katharina Spieß, Sevrin Waights
  • Diskussionspapiere 1808 / 2019

    Understanding Day Care Enrolment Gaps

    We document day care enrolment gaps by family background for children under 3 in Germany. Research demonstrates that children of less-educated or foreign-born parents benefit most from day care, making it important to understand the causes of such enrolment gaps. Using a unique data set that records both actual and preferred day care usage, we demonstrate that differences in demand cannot fully explain ...

    2019| Jonas Jessen, Sophia Schmitz, Sevrin Waights
  • SOEPpapers 1155 / 2021

    Center-Based Care and Parenting Activities

    We examine the relationship between parenting activities and center-based care using time diary and survey data for mothers in Germany. While mothers using center-based care spend significantly less time in the presence of their child, we find that differences in the time spent on specific activities such as reading, talking, and playing with the child are relatively small or zero. The pattern of results ...

    2021| Jonas Jessen, C. Katharina Spiess, Sevrin Waights
  • SOEPpapers 1099 / 2020

    Parental Well-Being in Times of Covid-19 in Germany

    We examine the differential effects of Covid-19 and related restrictions on individuals with dependent children in Germany. We specifically focus on the role of school and day care center closures, which may be regarded as a “disruptive exogenous shock” to family life. We make use of a novel representative survey of parental well-being collected in May and June 2020 in Germany, when schools and day ...

    2020| Mathias Huebener, Sevrin Waights, C. Katharina Spiess, Nico A. Siegel, Gert G. Wagner
  • Refereed essays Web of Science

    Gender Gaps in Early Wage Expectations

    Using detailed data from a unique survey of high school graduates in Germany, we document a gender gap in expected full-time earnings of more than 15%. We decompose this early gender gap and find that especially differences in coefficients help explain different expectations. In particular, the effects of having time for family as career motive and being first-generation college student are associated ...

    In: Economics of Education Review 94 (2023), 102398, 14 S. | Andreas Leibing, Frauke Peter, Sevrin Waights, C. Katharina Spieß
keyboard_arrow_up