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DIW Wochenbericht 10 / 2021

Green Deal für die Industrie: Wichtiger als Förderung sind klare Rahmenbedingungen

Die Europäische Kommission steht vor der Herausforderung und Chance, den Green Deal umzusetzen und dabei gleichzeitig die Erholung der Wirtschaft infolge der Corona-Krise einzuleiten. Investitionen in die Transformation zur Klimaneutralität der Grundstoffindustrie spielen dabei eine zentrale Rolle, da der Sektor für 16 Prozent des CO2-Ausstoßes der EU verantwortlich und zentral für nachgelagerte Wertschöpfungsketten ...

2021| Karsten Neuhoff, Olga Chiappinelli, Mats Kröger, Frederik Lettow, Jörn C. Richstein, Franziska Schütze, Jan Stede, Xi Sun
DIW Weekly Report 10 / 2021

Green Deal for Industry: A Clear Policy Framework Is More Important Than Funding

The European Commission is facing the challenge and opportunity of implementing the Green Deal while simultaneously initiating the recovery of the economy following the coronavirus crisis. Investments in the basic materials industry’s transition to climate neutrality play a central role in this, as the sector is responsible for 16 percent of the EU’s CO2 emissions and is key to downstream value chains. ...

2021| Karsten Neuhoff, Olga Chiappinelli, Mats Kröger, Frederik Lettow, Jörn Richstein, Franziska Schütze, Jan Stede, Xi Sun
DIW aktuell ; 39 / 2020

Green New Deal nach Corona: Was wir aus der Finanzkrise lernen können

Bereits während der Finanzkrise in den Jahren 2008/2009 wurde diskutiert, ob klimapolitische Maßnahmen kurzfristig die Produktion und Nachfrage stimulieren und so auch Teil von Konjunkturpaketen sein können. Obwohl politische Entscheidungsträger in einer Krise dazu tendieren, auf bewährte Mittel zu setzen, wurden damals weltweit klimafreundliche Komponenten in die nationalen Konjunkturpakete integriert. ...

2020| Mats Kröger, Sun Xi, Olga Chiappinelli, Marius Clemens, Nils May, Karsten Neuhoff, Jörn Richstein
DIW focus 4 / 2020

A Green New Deal after Corona: What We Can Learn from the Financial Crisis

Already after the financial crisis in 2008/2009 there was a debate on whether elements aiming at sustainable development can be part of the stimulus packages and support the recovery of the economy. Despite the instinct of policy makers to prioritise battle-tested policies during a crisis, significant levels and different types of climate-friendly components were integrated in the 2009 stimulus packages ...

2020| Mats Kröger, Sun Xi, Olga Chiappinelli, Marius Clemens, Nils May, Karsten Neuhoff, Jörn Richstein
Monographien

Yì-qíng-zhī-hòu-dí-lù-sè-xīn-zhèng: huí-shì-yìng-duì-jīn-róng-wēi-jī-dí-lì-shí

十一年前,能否将可持续发展政策纳入一揽子经济刺激计划以应对 金融危机以及这些政策是否有助于促进经济复苏激起了人们激烈的 讨论。尽管决策者们倾向于在危机中依赖历经考验的传统政策,但 是否符合环境友好、低碳发展的长期目标已经被吸纳到多国在2009 年一揽子经济刺激计划的考量中。彼次危机的经验证明,以气候目 标为导向的经济刺激政策不仅能促进投资,短期内扶持经济生产与 就业,更能在环境资源的约束之下激发长期创新与发展的潜力。本 文将指出,通过一系列以气候目标为导向的经济政策,例如在可再 生能源领域和工业部门的低碳工艺过程方面推行差价合约,以及在 基础设施建设和建筑翻新中执行绿色采购标准,政府可以进一步确 保其一揽子经济刺激政策与实体经济低碳转型的长期目标保持一致 。历史经验给予我们信心,在应对当前因疫情引发的经济危机中,“ 绿色”的经济刺激政策将助力经济复苏与转型。 ...

Berlin: DIW Berlin, 2020, 8 S. | Mats Kröger, Sun Xi, Olga Chiappinelli, Marius Clemens, Nils May, Karsten Neuhoff, Jörn Richstein
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