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102 Ergebnisse, ab 21
Finanzkompetenz für alle Lebenslagen

Verschuldung privater Haushalte – Ursachen und Hilfen

Im 4. und letzten Workshop im Rahmen der Veranstaltungsreihe des DIW Berlin „Finanzkompetenz für alle Lebenslagen“ wird insbesondere diskutiert, ob Finanzwissen sowie -bildung und -beratung einen Beitrag dazu leisten können, den Weg in die Verschuldung zu verhindern und den Weg aus der Verschuldung zu unterstützen. Laut Schuldneratlas 2019 betrug der Anteil...

31.01.2020
Bericht

Neues Vierteljahrsheft zur Wirtschaftsforschung: Stupsen und Schubsen (Nudging): ein neues verhaltensbasiertes Regulierungskonzept?

Wir wollen gesünder leben, geben beim Einkauf aber süßen Verlockungen nach. Wir müssten, sorgen aber nur unzureichend finanziell für das Alter vor. Unser ökonomisches Verhalten ist inkonsistent, kontextabhängig, geprägt von Heuristiken, Verzerrungen, wie Altersaversion, Gegenwartspräferenz, Daumenregeln, sozialen Normen. Dies lehrt uns die Verhaltensökonomik. ...

22.10.2018| Jana Friedrichsen, Kornelia Hagen
Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung 1 / 2018

Stupsen und Schubsen (Nudging): ein neues verhaltensbasiertes Regulierungskonzept?

2018| Jana Friedrichsen, Kornelia Hagen, Lilo Wagner
Workshop

Stupsen und Schubsen (Nudging): Ein neues verhaltensbasiertes Regulierungskonzept?

Nudging ist ein Politikkonzept, das individuelles Verhalten durch leichte „Stupser“ beeinflussen und damit (subtil) lenken möchte. Das Konzept gilt als vielversprechender Ansatz, um den individuellen und gesellschaftlichen Wohlstand positiv zu beeinflussen, ohne die individuelle Entscheidungsfreiheit einzuschränken. Bekannte Nudges sind Vereinfachung, verbesserte Transparenz...

27.11.2018
Externe referierte Aufsätze

Who Cares about Social Image?

This paper experimentally investigates how concerns for social approval relate to intrinsic motivations to purchase ethically. Participants state their willingness-to-pay for both a fair trade and a conventional chocolate bar in private or publicly. A standard model of social image predicts that all participants increase their fair trade premium when facing an audience. We find that the premium is ...

In: European Economic Review 110 (2018), S. 61-77 | Jana Friedrichsen, Dirk Engelmann
Kommentar

Mängel der Riester-Rente sprechen für ein Standardprodukt: Kommentar von Kornelia Hagen

Die Riester-Rente wird bald volljährig, sie kommt damit in ein Alter, das allgemeinhin mit Reife und Aufbruch zu Neuem verbunden wird. Seit 2001 soll sie als eine individuelle, freiwillige, kapitalgedeckte, steuerlich geförderte Altersvorsorge künftige Versorgungslücken in der gesetzlichen Rentenversicherung ausgleichen, die durch die Absenkung des Rentenniveaus entstehen. Den Zuschlag ...

06.06.2018| Kornelia Hagen
Monographien

Signals Sell: Product Lines when Consumers Differ Both in Taste for Quality and Image Concern

This paper analyzes optimal product lines when consumers differ both in their taste for, quality and in their desire for social image. The market outcome features partial pooling and, product differentiation that is not driven by heterogeneous valuations for quality but by image, concerns. A typical monopoly outcome is a two-tier product line resembling a “masstige”, strategy as observed in luxury ...

Munich, Germany: Collaborative Research Center Transregio 190, 2018, 36 S. : Anh.
(Discussion Paper / Rationality & Competition, CRC TRR 190 ; 70)
| Jana Friedrichsen
Monographien

Who Cares about Social Image?

This paper experimentally investigates how concerns for social approval relate to intrinsic motivations to purchase ethically. Participants state their willingness-to-pay for both a fair trade and a conventional chocolate bar in private or publicly. A standard model of social image predicts that all participants increase their fair trade premium when facing an audience. We find that the premium is ...

Munich, Germany: Collaborative Research Center Transregio 190, 2018, 49 S.
(Discussion paper / Rationality & Competition, CRC TRR 190 ; 61)
| Dirk Engelmann, Jana Friedrichsen
Monographien

Fairness in Markets and Market Experiments

Whether pro-social preferences identified in economic laboratories survive in natural market contexts is an important and contested issue. We investigate how fairness in a laboratory experiment framed explicitly as a market exchange relates to preferences for fair trade products before and after the market experiment. We find that the willingness to buy at a higher price when higher wages are paid ...

Munich, Germany: Collaborative Research Center Transregio 190, 2018, 41 S.
(Discussion paper / Rationality & Competition, CRC TRR 190 ; 64)
| Dirk Engelmann, Jana Friedrichsen, Dorothea Kübler
Weekly Report

Social sustainability labels: promises and reality in the example of Fairtrade-coffee

By Pio Baake, Jana Friedrichsen, and Helene Naegele Fairtrade certification is intended to improve both the income and living conditions of producers, thereby creating more fairness in international trade. However, theoretical considerations and empirical studies show that this goal is only achieved to a limited extent, at least for coffee: Faitrade certification leads at best to small increases in ...

03.12.2018| Jana Friedrichsen, Helene Naegele
102 Ergebnisse, ab 21