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Diskussionspapiere 1848 / 2020

Economic Effects of Transportation Infrastructure Quantity and Quality: A Study of German Counties

In this paper, we analyze the impact of transportation infrastructure quantity and quality on regional economic production. We exploit an extensive panel dataset on the German county level (N=401), expressing the capital value and condition of highways between 2007 and 2016, to estimate a spatially extended translog production function. The spatial specification uses SLX and SDEM models, with various ...

2020| Dennis Gaus, Heike Link
DIW Weekly Report 14 / 2019

The Low-Wage Sector in Germany Is Larger Than Previously Assumed

The total number of dependent employees in Germany has increased by more than four million since the financial crisis. Part of this growth took place in the low-wage sector. Analyses based on data from the Socio-Economic Panel, which in 2017 for the first time include detailed information on secondary employment, show that there were around nine million low-wage employment contracts in Germany that ...

2019| Markus M. Grabka, Carsten Schröder
DIW Wochenbericht 14 / 2019

Der Niedriglohnsektor in Deutschland ist größer als bislang angenommen

Die Zahl der abhängig Beschäftigten in Deutschland ist seit der Finanzkrise um mehr als vier Millionen gestiegen. Ein Teil dieses Beschäftigungsaufbaus fand im Niedriglohnsektor statt. Analysen auf Basis von Daten des Sozio-oekonomischen Panels, die erstmalig ausreichend Details über Nebentätigkeiten liefern, zeigen, dass es im Jahr 2017 über neun Millionen Beschäftigungsverhältnisse mit einem Lohn ...

2019| Markus M. Grabka, Carsten Schröder
Externe referierte Aufsätze

Does the Law of One Price Hold for Hedonic Prices?

Hedonic prices of locational attributes in urban land markets are determined by a process of spatial arbitrage that is similar to that which underpins the law of one price. If hedonic prices deviate from their spatial equilibrium values then individuals can benefit from changing locations. I examine whether the law holds for the hedonic price of rail access using a unique historical dataset for Berlin ...

In: Urban Studies 55 (2018), 15, S. 3299-3317 | Sevrin Waights
DIW Berlin - Politikberatung kompakt 152 / 2020

Sozial-ökologisch ausgerichtete Konjunkturpolitik in und nach der Corona-Krise: Forschungsvorhaben im Auftrag des Bundesministeriums für Umwelt, Naturschutz und nukleare Sicherheit

2020| Stefan Bach, Holger Bär, Katharina Bohnenberger, Sebastian Dullien, Claudia Kemfert, Miriam Rehm, Katja Rietzler, Matthias Runkel, Sophie Schmalz, Silke Tober, Achim Truger
Monographien

Support Study for the Operating Aid under the EU Evaluation of the Rules for Aviation Framework: Final Report

Brussels: European Union, 2020, 197 S. | Tomaso Duso, Joanna Piechucka, Jo Seldeslachts [u.a.]
SOEPpapers 1028 / 2019

The Effect of Maternal Education on Offspring's Mental Health

We estimate the causal effect of maternal education on the mental health of mother’s children in late adolescence and adulthood. Theoretical considerations are ambiguous about a causal effect of maternal education on children’s mental health. To identify the causal effect of maternal education, we exploit exogenous variation in maternal years of schooling, caused by a compulsory schooling law reform ...

2019| Daniel Graeber, Daniel D. Schnitzlein
Pressemitteilung

DIW Berlin analysiert Klima- und Verteilungswirkungen eines CO2-Preises im Wärme- und Verkehrssektor

Simulation zeigt: CO2-Bepreisung ab 2020 würde Heiz- und Kraftstoffverbrauch sowie CO2-Emissionen reduzieren, reicht allerdings nicht, um Klimaziele in den einzelnen Sektoren zu erreichen – Rückerstattung des Steueraufkommens an Haushalte („Klimabonus“) und Senkung des Strompreises verhindern, dass Haushalte zu stark belastet werden – Haushalte mit niedrigem Einkommen ...

05.07.2019
DIW Roundup 131 / 2019

The Impact of Mobile Money in Developing Countries

Mobile money is a success story in terms of facilitating account ownership and payments in developing and emerging countries. Today, telecommunication companies offer mobile money services across more than 90 countries. The most popular services are deposits and instant digital money transfers between users. Widespread mobile money adoption is boosting financial inclusion, reducing in transaction costs ...

2019| Jana Hamdan
DIW aktuell 19 / 2019

Investitionslücke in Deutschland: Und es gibt sie doch! Vor allem Kommunen sind arm dran

Leistungsfähige Infrastrukturen – unter anderem Straßen, Brücken, Strom und digitale Netze – sind zentrale Voraussetzung für die Wettbewerbsfähigkeit und die Wachstumspotentiale eines Landes. Dies gilt gerade für eine technologisch führende Volkswirtschaft wie Deutschland mit relativ hohen Steuern und Löhnen: Da das Land nicht mit einer billigen Arbeitskraft punkten kann, ist eine gute Infrastruktur ...

2019| Martin Gornig
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