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DIW Wochenbericht 22 / 2020

Mobile Money trägt zur finanziellen Inklusion bei und kann negative Schocks abpuffern: Interview

2020| Katharina Lehmann-Uschner, Erich Wittenberg
Diskussionspapiere 1864 / 2020

Financial Education Affects Financial Knowledge and Downstream Behaviors

We study the rapidly growing literature on the causal effects of financial education programs in a meta-analysis of 76 randomized experiments with a total sample size of over 160,000 individuals. The evidence shows that financial education programs have, on average, positive causal treatment effects on financial knowledge and downstream financial behaviors. Treatment effects are economically meaningful ...

2020| Tim Kaiser, Annamaria Lusardi, Lukas Menkhoff, Carly Urban
Finanzkompetenz für alle Lebenslagen

Verschuldung privater Haushalte – Ursachen und Hilfen

Im 4. und letzten Workshop im Rahmen der Veranstaltungsreihe des DIW Berlin „Finanzkompetenz für alle Lebenslagen“ wird insbesondere diskutiert, ob Finanzwissen sowie -bildung und -beratung einen Beitrag dazu leisten können, den Weg in die Verschuldung zu verhindern und den Weg aus der Verschuldung zu unterstützen. Laut Schuldneratlas 2019 betrug der Anteil...

31.01.2020
Seminar Series on Research in Development Economics

Peer Effects and Academic Achievement: Experimental Evidence from Tracking and Bimodal Classrooms

01.11.2018| Veronica Frisancho, Inter-American Development Bank
Bericht

Zugang zu Bankkonten für Geflüchtete kein Problem, Nutzung von Finanzprodukten aber ausbaufähig

Die finanzielle Inklusion von Geflüchteten ist ein entscheidender Baustein der Integration in die deutsche Gesellschaft. In diesem Bericht wird die finanzielle Inklusion einer Gruppe von 31 in Berlin lebenden syrischen Geflüchteten anhand von Befragungen untersucht. Offensichtlich funktioniert der Zugang zu einfachen Bankkonten gut, viele Befragte nutzen ihr Bankkonto aber nur wenig. Außerdem ...

17.10.2018| Antonia Grohmann
Externe referierte Aufsätze

Heterogeneous Immigrants, Exports and Foreign Direct Investment: The Role of Language Skills

We investigate the interplay of language skills and immigrant stocks in determining bilateral FDI outstocks of OECD reporting countries. Applying a Poisson panel estimator to 2004–11 data, we find robust evidence for a positive effect of bilateral immigrants on bilateral FDI-provided that residents of the two countries have few language skills in common. We find a similar effect for immigrants from ...

In: The World Economy 41 (2018), 6, S. 1529-1548 | Matthias Lücke, Tobias Stöhr
Diskussionspapiere 1743 / 2018

Active Learning Fosters Financial Behavior: Experimental Evidence

We conduct a randomized field experiment to study the effects of two financial education interventions offered to small-scale retailers in Western Uganda. The treatments contrast “active learning” with “traditional lecturing” within standardized lesson-plans. We find that active learning has a positive and economically meaningful impact on savings and investment outcomes, in contrast to insignificant ...

2018| Tim Kaiser, Lukas Menkhoff
Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung 4 / 2017

Gute Finanzbildung braucht randomisierte Experimente

2017| Lukas Menkhoff
DIW Wochenbericht 42 / 2018

Zugang zu Bankkonten für Geflüchtete kein Problem, Nutzung von Finanzprodukten aber ausbaufähig

Die finanzielle Inklusion von Geflüchteten ist ein entscheidender Baustein der Integration in die deutsche Gesellschaft. In diesem Bericht wird die finanzielle Inklusion einer Gruppe von 31 in Berlin lebenden syrischen Geflüchteten anhand von Befragungen untersucht. Offensichtlich funktioniert der Zugang zu einfachen Bankkonten gut, viele Befragte nutzen ihr Bankkonto aber nur wenig. Außerdem zeigt ...

2018| Antonia Grohmann
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