DIW Berlin: Suche

Suche

clear
1411 Ergebnisse, ab 1
Bericht

Livestream zum Bildungspolitischen Forum am 25. September

Der Leibniz-Forschungsverbund (LERN) Bildungspotenziale veranstaltet jährlich ein Bildungspolitisches Forum. Dieses Jahr findet es am Dienstag, den 25. September in Berlin statt und widmet sich dem aktuellen Thema: „Potenziale früher ...

24.09.2018| Josefine Koebe
Externe referierte Aufsätze

The Effect of Increasing Education Efficiency on University Enrollment: Evidence from Administrative Data and an Unusual Schooling Reform in Germany

We examine the consequences of compressing secondary schooling on university enrollment. An unusual education reform in Germany reduced the length of academic high school while simultaneously increasing the instruction hours in the remaining years. .

In: Journal of Human Resources 54 (2019), 2, S. 468-502 | Jan Marcus, Vaishali Zambre
Bericht

Neuer Newsletter zu den aktuellsten Erkenntnissen der Bildungs- und Familienforschung: Jetzt anmelden!

Gebildet und familiär – ab jetzt informiert Sie unser E-Mail-Newsletter vierteljährlich über die neusten Erkenntnisse zur Bildungs- und Familienforschung am DIW Berlin. Jetzt anmelden! Hier geht es zum Newsletter und zur ...

21.02.2018| C. Katharina Spieß
Kommentar

Ganztagsbetreuung für Grundschulkinder – bitte nicht noch ein Flickenteppich: Kommentar von C. Katharina Spieß und Frauke H. Peter

So schwer sich die angehenden Koalitionäre aus CDU, CSU und SPD teilweise taten – es gab auch Themen, bei denen die Verhandlungsteams schnell eine Einigung erzielen konnten. Laut Koalitionsvertrag soll es bis 2025 einen Rechtsanspruch auf ...

21.02.2018| Frauke Peter, C. Katharina Spieß
Zeitungs- und Blogbeiträge

Lernen bis zum Lebensende

In: Die Zeit (26.02.2018), [Online-Artikel] | Marcel Fratzscher
Monographien

Earn More Tomorrow: Overconfident Income Expectations and Consumer Indebtedness

This paper examines whether biased income expectations due to overconfidence lead to higher levels of debt-taking. In a lab experiment, participants can purchase goods by borrowing against their future income. We exogenously manipulate income ...

Munich, Germany: Collaborative Research Center Transregio 190, 2019, 94 S.
(Discussion paper / Rationality & Competition, CRC TRR 190 ; 152)
| Antonia Grohmann, Lukas Menkhoff, Christoph Merkle, Renke Schmacker
Monographien

Does Financial Literacy Improve Financial Inclusion? Cross Country Evidence

While financial inclusion is typically addressed by improving the financial infrastructure, we show that a higher degree of financial literacy also has a clear beneficial effect. We study this effect at the cross-country level, which allows us to ...

Munich, Germany: Collaborative Research Center Transregio 190, 2018, 94 S.
(Discussion paper / Rationality & Competition, CRC TRR 190 ; 95)
| Antonia Grohmann, Theres Klühs, Lukas Menkhoff
Diskussionspapiere 1817 / 2019

Birth Cohort Size Variation and the Estimation of Class Size Effects

We present evidence that the practice of holding back poorly performing students affects estimates of the impact of class size on student outcomes based on within-school variation of cohort size over time. This type of variation is commonly used to .

2019| Maximilian Bach, Stephan Sievert
Zeitungs- und Blogbeiträge

Ein Verbot von Privatschulen ist keine Lösung

In: Die Zeit (19.04.2019), [Online-Artikel] | Marcel Fratzscher
Cluster-Seminar Öffentliche Finanzen und Lebenslagen

Information Provision and Postgraduate Studies

This is the first paper to experimentally examine effects of information provision on postgraduate education decisions. We conduct and evaluate an online-RCT across 446 college students close to completion of their undergraduate degree and ...

17.04.2019| Frauke Peter
1411 Ergebnisse, ab 1