-
Forschungsprojekt
The overarching aim of Mistra NEPSIS is to develop societal pathways for the transformative change of the supply chains of buildings, transportation infrastructure and transportation – from input and raw materials, over primary and secondary activities, to final products and services – to fulfil the Swedish target of net zero greenhouse gas emissions by 2045.
Aktuelles Projekt| Klimapolitik
-
Forschungsprojekt
The overarching aim of Mistra NEPSIS is to develop societal pathways for the transformative change of the supply chains of buildings, transportation infrastructure and transportation – from input and raw materials, over primary and secondary activities, to final products and services – to fulfil the Swedish target of net zero greenhouse gas emissions by 2045.
Aktuelles Projekt| Klimapolitik
-
DIW aktuell ; 5 / 2017
Am 11 . Dezember 2017 jährt sich die Verabschiedung des Kyoto-Protokolls zum 20. Mal. Grund genug, zurückzublicken auf die Implementierung dieses ersten bedeutenden Klimaschutzabkommens und zu fragen, welche Erfahrungen gemacht und Lehren daraus gezogen wurden. Die wichtigste davon: Die internationale Formulierung von Emissionsminderungszielen reicht für eine effektive Klimapolitik nicht aus. Deswegen ...
2017| Karsten Neuhoff, Heiner von Lüpke, Carlotta Piantieri
-
DIW Wochenbericht 49 / 2017
Die öffentliche Hand gibt große Anteile des Bruttoinlandsprodukts für Waren und Dienstleistungen aus und ist somit für einen erheblichen Anteil der Treibhausgasemissionen verantwortlich. Angesichts dieser beträchtlichen Auswirkungen steht der Staat einerseits in der Verantwortung, möglichst emissionsarm einzukaufen, und verfügt andererseits über das Potenzial, Märkte zu mehr Nachhaltigkeit zu bewegen. ...
2017| Olga Chiappinelli, Vera Zipperer
-
Kommentar
Die kürzlich erzielte Einigung von Europäischem Rat, EU-Parlament und Kommission zum Emissionshandel ist ein wichtiger Schritt für die europäische Energie- und Klimapolitik. Sie stärkt sowohl die Glaubwürdigkeit der längerfristigen Emissionsminderungsziele also auch die Rolle des CO2-Preises für den Strom- und den Industriesektor. Wichtiger noch sind die Aufforderungen ...
22.11.2017| Karsten Neuhoff
-
Interview
Herr Neuhoff, das DIW Berlin hat ein Marktwertmodell entwickelt, das ausreichende Anreize für Investitionen in systemfreundliche Anlagen für erneuerbare Energien schaffen soll. Was genau ist dabei unter einer systemfreundlichen Anlage zu verstehen?
Eine systemfreundliche Anlage ist eine Anlage, die tendenziell mehr Wind oder Sonnenstrom erzeugt, wenn er vom System auch benötigt wird. ...
18.10.2017| Karsten Neuhoff
-
Workshop
The workshop aims to advance analytical research on economic processes and policies for low-carbon transformation: policies meaning the role and tools of government and governance, and transformation as involving significant changes and innovation in (organizational) behaviour, technologies and systems, investment and financing.
The main objective is to incorporate in analytic models lessons...
22.06.2017
-
Diskussionspapiere 1620 / 2016
Nearly every carbon price regulates the production of carbon emissions, typically at midstream points of compliance, such as a power plant. Over the last six years, however, policymakers in Australia, California, China, Japan, and Korea implemented carbon prices that regulate the consumption of carbon emissions, where points of compliance are farther downstream, such as distributors or final consumers. ...
2016| Clayton Munnings, William Acworth, Oliver Sartor, Yong-Gun Kim, Karsten Neuhoff
-
Externe Monographien
In her Political Guidelines, Commission President-elect Ursula von der Leyen declares cli-mate neutrality to be one of the central objectives of a proposed European Green Deal. EU member states are now discussing whether to formally agree on an objective for climate neutrality in 2050. Some have already set deadlines – Finland as early as 2035. This has triggered reflection on the adequate policy mix, ...
Berlin:
SWP,
2019,
13 S.
(SWP Working Papers ; 01)
| Susanne Dröge, Karsten Neuhoff, Christian Egenhofer, Milan Elkerbout
-
Diskussionspapiere 1834 / 2019
This paper explores whether governments can ban carbon-intensive materials through product carbon requirements. By setting near-zero emission limits for the production of materials to be sold within a jurisdiction, governments would accelerate the phase out of carbon-intensive production processes. Their announcement could alert basic materials producers, financing institutions, and other relevant ...
2019| Timo Gerres, Manuel Haussner, Karsten Neuhoff, Alice Pirlot