This paper considers an unavoidable feature of the school environment, class rank. What are the long-run effects of a student's ordinal rank in elementary school? Using administrative data on all public-school students in Texas, we show that students with a higher third-grade academic rank, conditional on achievement and classroom fixed effects, have higher subsequent test scores, are more likely to ...
The INSIGHTS project aims to support and promote the communication of research and to contribute to its transfer to the public. INSIGHTS is funded by the Leibniz Gemeinschaft. INSIGHTS has two main pillars, a platform of exchange between researchers, policymakers, the media, and the public, and the provision of professional guidance and formal training on how to interact with the public and...
Studie untersucht, welche Rolle geografische Verteilung von Privatschulen für Besuch selbiger spielt – Privatschulen im Osten Deutschlands breiter verteilt als im Westen – Bei Nähe zum Wohnort schicken privilegierte Haushalte ihre Kinder eher auf Privatschulen, einkommensschwache und bildungsferne Haushalte jedoch nicht Immer mehr Schüler*innen in Deutschland gehen auf Privatschulen – aber längst ...
This study uses administrative data on the universe of students in tertiary education in Germany and shows that university enrollment depends negatively on the local unemployment rate at high school graduation. This finding contradicts common evidence on countercyclical US undergraduate enrollment. Students' financial dependency and loan aversion suggest reduced parental income as dominant...
Studie untersucht Gender Gap bei Einkommenserwartungen – Abiturientinnen gehen davon aus, dass sie mit 35 Jahren in Vollzeitjob mit Hochschulstudium fast 16 Prozent weniger Gehalt haben werden als Männer – Politik sollte unter anderem Anreize für gleichmäßigere Aufteilung von Sorgearbeit stärken, um Vereinbarkeit von Familien- und Erwerbsarbeit weiter zu verbessern Bereits ...