In den kommenden zwei Jahrzehnten wird die CO2-Abscheidung auf dem deutschen Stromsektor keine Rolle spielen. Dies zeichnet sich spätestens seit der öffentlichen Bekanntgabe von Bundesumweltminister Norbert Röttgen vom 29. Oktober 2011 und der Absage des CCTS-Demonstrationsprojekts am Standort Jänschwalde durch den Energiekonzern Vattenfall ab. Auch auf europäischer Ebene liegen ernüchternde Befunde ...
Bei Einführung der ökologischen Steuerreform im Jahr 1999 wurden Unternehmen des Produzierenden Gewerbes sowie der Land- und Forstwirtschaft Vergünstigungen bei der Strom- und Energiesteuer eingeräumt. Die Bundesregierung plant, diese Vergünstigungen auch in Zukunft beizubehalten. Dazu müssen sie nach 2012 von der EU erneut beihilferechtlich genehmigt werden, und es muss eine angemessene Gegenleistung ...
EU Member States increase deployment of intermittent renewable energy sources to deliver the 20% renewable target formulated in the European Renewables Directive of 2008. To incorporate these intermittent sources, a power market needs to be flexible enough to accommodate short-term forecasts and quick turn transactions. This flexibility is particularly valuable with respect to wind energy, where wind ...
Decarbonisation of energy and transport infrastructure requires significant private sector investments. The natural gas industry has demonstrated such large scale private sector infrastructure investment over the last decades, typically using long-term contractual arrangements. Are therefore institutional frameworks necessary that facilitate long-term contracting or provide regulation reassuring about ...
As building-integrated photovoltaic (PV) solutions can meet around one-third of electricity demand in Germany and China, both countries are interested in exploring this potential. PV technologies have demonstrated significant price reductions, but large-scale global application of PV requires further technology improvements and cost reductions along the value chain. We analyze policies in Germany and ...