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738 Ergebnisse, ab 21
  • Diskussionspapiere 2032 / 2023

    Effectiveness and Heterogeneous Effects of Purchase Grants for Electric Vehicles

    We evaluate German purchase subsidies for battery electric vehicles (BEVs) and plug-in hybrid electric vehicles (PHEVs) using data on new vehicle registrations in Germany during 2015-2022. We account for confounding time trends and interacting EU-level CO2 standards using neighboring countries as a control group. The program was cost-ineffective, as only 40% of BEV and 25% of PHEV registrations were ...

    2023| Peter Haan, Adrián Santonja, Aleksandar Zaklan
  • Nicht-referierte Aufsätze

    Data Fusion to Compensate for Insufficient Survey Coverage: Example of the German National PKT-Model

    This paper presents a data fusion approach combining German National Travel Survey data with aggregate transport indicators such as passenger counts in order to generate annual passenger kilometers travelled (PKT) for the German National Transport Statistics. To cover all travel adequately, the model combines two MiD data sets (a 24-hour-trip diary and an overnight journey questionnaire) and includes ...

    In: Transportation Research Procedia 76 (2024), S. 491-504 | Tobias Kuhnimhof, Katja Köhler, Christine Eisenmann, Uwe Kunert, Sabine Radke
  • Audio

    #10 Elektroautos: Ziele, Trends und Fördermaßnahmen

    Sprechen wir über Elektroautos! Was plant die Regierung, wie entwickelt sich der Markt, wie sieht es bei der Ladeinfrastruktur aus, reichen die Maßnahmen aus, und können wir die Ziele überhaupt noch erreichen? Das machen wir nicht alleine, sondern wieder einmal mit einem Gast, der dazu viel zu sagen hat: Patrick Plötz, Leiter des Geschäftsfelds Energiewirtschaft bei Fraunhofer ISI. Abschließend...

    25.10.2023| Fossilfrei Podcast
  • Referierte Aufsätze Web of Science

    Spatial Patterns of Recent Ukrainian Refugees in Germany: Administrative Dispersal and Existing Ethnic Networks

    Since the beginning of the Russian invasion of Ukraine on February 24, 2022, many people have fled the war and left their home country. By the end of January 2023, more than one million Ukrainian refugees had been registered in Germany alone. In contrast to refugees from other countries of origin in Germany, Ukrainian citizens can choose their place of residence if they have either found private accommodation ...

    In: Comparative Population Studies 48 (2023), S. 261-280 | Lenore Sauer, Andreas Ette, Hans Walter Steinhauer, Manuel Siegert, Kerstin Tanis
  • DIW Wochenbericht 48 / 2023

    Geflüchtete in Deutschland arbeiten zunehmend – auch als Fachkräfte

    Die Bundesregierung will Geflüchtete noch schneller in Arbeit bringen – auch dies könnte mit zur Lösung des Arbeits- und Fachkräftemangels beitragen. Der Wochenbericht untersucht, wie Geflüchtete über die Zeit in den Arbeitsmarkt in Deutschland finden, in welcher beruflichen Position sie dort beschäftigt sind und welche Faktoren eine Fach- gegenüber einer Hilfskrafttätigkeit beeinflussen. Die Analyse ...

    2023| Elisabeth Liebau
  • DIW aktuell

    Mixed mid-term review for German traffic light coali-tion in the energy transition; significant effort needed to achieve targets

    December 13, 2023 – The German traffic light coalition began its term two years ago with ambitious energy policy goals. Halfway through the legislative period, its track record is mixed. Good progress has been made in some areas, but in others a large gap between targets and the status quo remains. The Ampel-Monitor Energiewende by the German Institute for Economic Research (DIW Berlin) shows...

    14.12.2023| Adeline Gueret, Alexander Roth, Wolf-Peter Schill, Felix Schmidt
  • DIW Wochenbericht 23 / 2023

    Verkehrs- und Wärmewende: CO₂-Bepreisung stärken, Klimageld einführen, Anpassungskosten verringern

    Trotz der Entspannung auf den Energiemärkten werden die privaten Haushalte weiterhin durch hohe Preise belastet. Der geplante Anstieg der CO2-Bepreisung bei Verkehr und Wärme wird die Preise weiter erhöhen. Diese Belastungen sind ungleich verteilt und wirken regressiv, da arme Haushalte in Relation zum Nettoeinkommen deutlich stärker belastet werden als reiche Haushalte. Eine Auszahlung des Aufkommens ...

    2023| Stefan Bach, Hermann Buslei, Lars Felder, Peter Haan
  • DIW Wochenbericht 23 / 2023

    Klimageld mildert ungleiche Belastungen durch höhere Preise für fossile Energien: Interview

    2023| Stefan Bach, Erich Wittenberg
  • DIW Weekly Report 23 / 2023

    Facilitating the Transport and Heating Transition: Strengthen Carbon Pricing, Introduce a Climate Dividend, and Reduce Adaptation Costs

    Despite the easing of prices on the energy markets, private households continue to be burdened by elevated prices. The planned increase the planned increase in the carbon price for transport and heating will raise the burden on private households even further. These additional costs are unequally distributed and have a regressive effect, as poor households must spend much more relative to their net ...

    2023| Stefan Bach, Hermann Buslei, Lars Felder, Peter Haan
  • DIW Berlin - Politikberatung kompakt 194 / 2023

    Schätzungen der langfristigen Preiselastizitäten der Energienachfrage für Heizung und Verkehr - eine Übersicht mit Schwerpunkt Deutschland

    2023| Hermann Buslei
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