-
Diskussionspapiere 209 / 2000
"Wettbewerb" und "Bildungspolitik" stehen in zweifacher Hinsicht im Zusammenhang: Erstens erfordert der internationale Wettbewerb den Erhalt und Ausbau des deutschen Humankapitalbestands. Damit dabei die Ressourcen effizient eingesetzt werden, ist es zweitens notwendig, mehr Wettbewerbselemente in das Bildungssystem einzuführen. Im Schulwesen spricht dies für eine Stärkung der Autonomie der Schulen ...
2000| Christian Weise
-
Diskussionspapiere 235 / 2001
Der vorliegende Beitrag vergleicht die Armutsdynamik bei Kindern mithilfe von Paneldaten aus sieben Ländern: USA, Großbritannien, Deutschland, Irland, Spanien, Ungarn und Russland. Neben der Verwendung von Standard- Definitionen zur Erfassung relativer Armut, werden die Übergänge in und aus dem untersten Einkommensquintil bei Kindern untersucht. In den sieben untersuchten Ländern zeigt sich eine signifikante ...
2001| Bruce Bradbury, Stephen P. Jenkins, John Micklewright
-
Diskussionspapiere 226 / 2000
In westlichen Industrienationen besteht heute im allgemeinen ein Konsens darüber, dass die Betreuung in Kindertageseinrichtungen öffentlich subventioniert werden sollte. Weniger Klarheit besteht jedoch über die verteilungspolitischen Effekte der öffentlichen Förderung von Kinderbetreuung. Eine solche Unkenntnis über die Verteilungseffekte der öffentlichen Förderung von Kinderbetreuung kann jedoch dazu ...
2000| Michaela Kreyenfeld, C. Katharina Spieß, Gert G. Wagner
-
Diskussionspapiere 217 / 2000
I interpret the 'distribution of income by sectors of the population' to refer to the personal distribution of income, with evidence about it derived from household surveys. Section 1 outlines the links between the personal and factor income distributions, and includes a discussion of research using National Accounts data to check the quality of household survey income data. Section 2 provides a number ...
2000| Stephen P. Jenkins
-
Diskussionspapiere 230 / 2000
Does a country's level of unemployment have an impact on the long-run growth rate? Incorporating unemployment into a generalised Solow-type growth model, yields some answers. In the traditional Solow model, unemployment has no long-run influence on the growth rate and the level of productivity. The long-run level of productivity is reduced if higher unemployment leads to less formal education or to ...
2000| Michael Bräuninger, Markus Pannenberg
-
Sonstige Publikationen des DIW / Monographien
2000| Jürgen Schupp, Heike Solga (Hrsg.)
-
Diskussionspapiere 255 / 2001
Intragenerational mobility has been a central concern in sociology, especially in the latter half of the 20th century. Most of this analysis has proceeded using measures of social position that are functions of an individual's occupation. This approach has been based on two primary justifications. First, occupational mobility is a key attribute of labor market structure, and the labor market, along ...
2001| Thomas A. DiPrete
-
Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung 1 / 2001
In this paper, I use data from the German Socio-Economic Panel (GSOEP) to investigate whether and how a German youth' s choice of secondary school (Hauptschule, Realschule, Gymnasium) varies with the timing and duration of poverty experienced in childhood. To investigate what role the timing of poverty plays, I examine the correlation between educational choices and the poverty status of each child' ...
2001| Anke Schöb
-
Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung 1 / 2001
The United States is often considered to be more free-wheeling and mobile than Germany; however, previous cross-national studies of income mobility find the oppositeis true. This paper investigates these surprising results and finds that they are confirmed when income mobility is measured by changes in the positions of individuals inthe income distribution - members of former West German households ...
2001| Andrew J. Houtenville
-
Externe Monographien
Bonn:
IZA,
2001,
7 S.
(Discussion Paper Series / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit ; 359)
| Michael Pflüger