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  • DIW Wochenbericht 45 / 1989

    Schul- und Berufsbildung junger Ausländer in der Bundesrepublik Deutschland: Bildungsbeteiligung, Schulbesuch und Abschlüsse

    In der Bundesrepublik Deutschland wohnten Ende 1987 rund 4,3 Millionen Ausländer, darunter eine Million im Alter von 6 bis unter 20 Jahren. Während die Gesamtzahl der Ausländer gegenüber 1973 - Anfang 1974 traten Anwerbebeschränkungen in Kraft - nur um 8 vH zugenommen hat, stieg die Zahl der jüngeren Ausländer um fast 50 vH. Die Entwicklung war bei deutschen und bei ausländischen Kindern und Jugendlichen ...

    1989| Wolfgang Jeschek
  • DIW Wochenbericht 48 / 1991

    Schul- und Berufsausbildung junger Ausländer in Westdeutschland

    ln diesem Bericht wird die Bildungsbeteiligung der ausländischen Schüler untersucht1, an welchen Schularten ausländische Kinder und Jugendliche eingeschult waren, mit welchen Abschlüssen sie die Schulen verließen und welche Unterschiede hierbei zwischen ausländischen und deutschen Schülern bestanden. Ausgewertet wurden die Bildungsstatisliken, .die allerdings über ausländische Schüler weniger umfassend ...

    1991| Wolfgang Jeschek
  • Referierte Aufsätze Web of Science

    Early Childhood Education Activities and Care Arrangements of Disadvantaged Children in Germany

    We examine how children aged zero to 6 years with migration background and those who live with lone parents, or on low income or social assistance differ from other less disadvantaged groups in their use of formal ECEC services and non-formal education activities. Previous studies have shown that attendance rates are lower for children in some of these groups, who might benefit disproportionately from ...

    In: Child Indicators Research 6 (2013), 4, S. 709-735 | Pia S. Schober, C. Katharina Spieß
  • SOEPpapers 410 / 2011

    Residential Segregation and Immigrants' Satisfaction with the Neighborhood in Germany

    Using data from the German Socio-Economic Panel, this study examines the relationship between immigrant residential segregation and immigrants' satisfaction with the neighborhood. The estimates show that immigrants living in segregated areas are less satisfied with the neighborhood. This is consistent with the hypothesis that housing discrimination rather than self-selection plays an important role ...

    2011| Verena Dill, Uwe Jirjahn, Georgi Tsertvadze
  • SOEPpapers 479 / 2012

    Convergence or Divergence? Immigrant Wage Assimilation Patterns in Germany

    Using a rich panel data set, I estimate wage assimilation patterns for immigrants in Germany as an example of a key European destination country. This study contributes to the literature by performing separate estimations by skill groups. Comparisons with similar natives reveal that immigrants' experience earnings profiles are flatter on average, although clear differences exist between skill groups. ...

    2012| Michael Zibrowius
  • SOEPpapers 508 / 2012

    Kick It Like Özil? Decomposing the Native-Migrant Education Gap

    We investigate second generation migrants and native children at several stages in the German education system to analyze the determinants of the persistent native-migrant gap. One part of the gap can be attributed to differences in socioeconomic background and another part remains unexplained. Faced with this decomposition problem, we apply linear and matching decomposition methods. Accounting for ...

    2012| Annabelle Krause, Ulf Rinne, Simone Schüller
  • Forschungsprojekt

    Ökonomie des Klimawandels: Die Bewältigung von Klimaschocks in der Mongolei – Vulnerabilität, Vermögen und Migration (Shocks Mongolia)

    Das Projekt untersucht die Auswirkungen von Klimaschocks auf das Wohlergehen und Verhalten von Haushalten in der Mongolei. Insbesondere werden dabei extreme Wetterereignisse, sogenannte Dzud-Katastrophen, betrachtet (siehe Kasten). Mit fortschreitendem Klimawandel ist damit zu rechnen, dass solche Klimaschocks häufiger und in extremeren Umfang auftreten werden. Im Rahmen des Projekts wird...

    Abgeschlossenes Projekt
  • Forschungsprojekt

    Economics of Climate Change: Coping with Shocks in Mongolia – Vulnerability, Assets and Migration (Shocks Mongolia)

    This project analyzes the impact of climate shocks on the livelihoods and welfare of households in Mongolia. Our analysis particularly focuses on extreme weather events, locally called dzud disasters (see box below). As a consequence of climate change and global warming, it is very likely that climate shocks, such as dzud, will occur more frequently and with greater intensity. As part of the...

    Abgeschlossenes Projekt
  • Referierte Aufsätze Web of Science

    Biografische Drift und zweite Chance: Bildungs- und Berufsverläufe von Migrantennachkommen in Deutschland und Frankreich

    In: | Olaf Groh-Samberg, Ariane Jossin, Carsten Keller, Ingrid Tucci
  • DIW Wochenbericht 6 / 2012

    Arbeitsmigration in Zentralasien: Kinder profitieren nicht von Geldüberweisungen

    In den zentralasiatischen Ländern Kirgistan und Tadschikistan müssen viele Erwachsene ihre Familien zeitweilig verlassen, um sich in anderen Regionen oder Ländern einen Arbeitsplatz zu suchen. Die Geldüberweisungen an die Familien stellen in beiden Ländern einen erheblichen wirtschaftlichen Faktor dar. Das DIW Berlin hat zwei Aspekte dieser Arbeitsmigration genauer untersucht: die Auswirkungen der ...

    2012| Antje Kröger
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