Top-down computable general equilibrium (CGE) models are used extensively for analysis of energy and climate policies. Energy-intensive industries are usually represented in top-down economic models as abstract economic production functions, of the constantelasticity-of-substitution (CES) functional form. This study explores methods for improving the realism of energy-intensive industries in top-down ...
Der Artikel untersucht die Indikatoreigenschaften der Geldmenge für die Inflation. Unter Verwendung eines P*-Modells hat Svensson (2000) theoretisch gezeigt, dass die Beziehung zwischen beiden Größen recht schwach ausgeprägt ist. Die vorliegende Studie präsentiert empirische Evidenz für die Beziehung im Euroraum. Dabei wird Svenssons Ansatz durch die Berücksichtigung verschiedener Schocks sowie unter ...
Hedonic regression has become the standard approach for modeling the behavior of house prices. Usually, the common price component is modeled via dummy variables. Based on an approximation for the present value, we deliver an economic interpretation of the common price component. This allows to include explanatory factors like inflation rates, mortgage rates and building permissions. The notional rents ...
Dieser Beitrag diskutiert die Grundlagen des P*-Ansatzes und vergleicht seine Prognoseleistung mit derjenigen nicht-monetärer Inflationsindikatoren für den Euro-Raum. Die Relevanz der Quantitätstheorie, die Stabilität der Geldnachfrage und die Rolle von Geldmengen im Transmissionsmechanismus werden auf theoretischer Ebene für das P*-Konzept diskutiert. Es zeigt sich, dass es vor allem eine empirische ...
This paper proposes a simultaneous-equation approach to theestimation of the contribution of infrastructure accumulationto private production. A political economy model for theallocation of public infrastructure investment grants isformulated. Our empirical findings, using a panel of largeGerman cities for the years 1980,1986, and 1988, suggest thatcities ruled by a council sharing the State (`Bundesland')government's ...
Seit Mitte der 90er Jahre werden in vielen Kommunen und Regionen Europas im Rahmen der Lokalen Agenda Nachhaltigkeitsindikatoren erarbeitet. Bislang bestehen jedoch zwischen dem politischen Anspruch kommunaler Ziel- und Bewertungssysteme und den realen gesellschaftlichen Entwicklungen offensichtlich erhebliche Differenzen. Konkret zeigt sich dies am Fallbeispiel Berlin. Ausgehend von der Gegenüberstellung ...
The government has been and remains crucial in providing goods and services in modern-day economies. However, the manner of this provision is complex and touches upon numerous areas of economic and social policy. Government action plays an especially central role for services of general interest, as well as in the regulation of their provision by the private sector. Thus, the efficient and effective ...