The 2-day workshop, supported by the German Research Foundation, will bring together researchers to discuss and exchange ideas on critical issues surrounding wealth and income inequalities. Featured presentations will highlight work on a wide range of topics, including savings and wealth accumulation, measuring income inequality and poverty, long-run dynamics of income and wealth distributions,...
Intuition is a central element of entrepreneurial decision-making. We conceptually replicate a published study by using new representative data from 1961 adults and the widely used Cognitive Reflection Test, which assesses the ability to avoid intuitive decisions and to switch to an analytical process. We extend the analysis by exploring occupational sorting versus environmental influence as mechanisms, ...
Der Ausbau hin zu einem flächendeckenden Ganztagsangebot für Grundschüler*innen seit 2003 zielte darauf ab, Chancengleichheit zu fördern. Empirische Analysen auf Basis administrativer Schuldaten aus sechs westdeutschen Bundesländern und dem Sozio-oekonomischen Panel (SOEP) zeigen nun wichtige Muster der Wirkungen von Ganztagsschulen auf: Kinder aus sozio-ökonomisch benachteiligten Verhältnissen, insbesondere ...
While there is a broad consensus in the literature that stock ownership is associated with individual characteristics, such as wealth, income, risk preferences, and financial literacy, less is known about the dynamics of stock market participation (SMP). Major fluctuations in SMP are oftentimes related to political events, economic shocks, and technological disruptions. We discuss the literature...
Nach dem PISA-Schock Anfang der 2000er-Jahre wurden viele Schulen auf Ganztag umgestellt - in Westdeutschland sind es inzwischen über 70% der Grundschulen. Ganztagsschulen sollen dabei helfen, Ungleichheiten im Bildungssystem abzubauen. Laura Schmitz untersucht in ihrer Studie, ob das funktioniert und wo noch Veränderungen nötig sind.