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Refugees have limited health care entitlements during the asylum process. In February 2024, the maximum length of this exclusion period was increased from 18 to 36 months. This increase may double the actual waiting time, which is currently already more than one year, as data from the Socio-Economic Panel show. This particularly affects refugees with a low level of education and little knowledge of ...
In:
DIW Weekly Report
12/2024 (2024), 97-105
| Louise Biddle
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Bis zum Abschluss ihres Asylverfahrens haben Geflüchtete nur einen eingeschränkten Anspruch auf Gesundheitsleistungen. Ende Februar 2024 wurde die maximale Dauer dieser Einschränkung von 18 auf 36 Monate verlängert. Diese Änderung dürfte die tatsächliche Wartezeit, die – wie Daten des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP) zeigen – derzeit bei über einem Jahr liegt, verdoppeln. Besonders betroffen sind ...
In:
DIW Wochenbericht
12/2024 (2024), 199-207
| Louise Biddle
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We evaluate the distributional effects of a minimum wage introduction based on a data set with a moderate sample size but a large number of potential covariates. Therefore, the selection of relevant control variables at each distributional threshold is crucial to test hypotheses about the impact of the treatment. To this end, we use the post-double selection logistic distribution regression approach ...
Bonn:
Institute of Labor Economics (IZA),
2024,
(IZA DP No. 16894)
| Martin Biewen, Pascal Erhardt
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Previous literature has identified income, health status and social relationships as the most important predictors of subjective wellbeing (SWB). In addition, the literature has identified a non-linear relationship between age and SWB, with a dip in SWB in midlife. Explanations of the non-linear age–SWB relationship include the notion of unmet aspirations and the idea that people's emotional response ...
In:
Economica
91 (2024), 363, 809-836
| Jürgen Bitzer, Erkan Gören, Heinz Welsch
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Angesichts demografiebedingt steigender Ausgaben in der Rentenversicherung wird verstärkt über Einsparpotenziale diskutiert. Dabei wird unter anderem vorgeschlagen, die vor zehn Jahren eingeführte Mütterrente wieder abzuschaffen. Allerdings hätte eine Streichung dieser Rentenzuschüsse für Frauen, die ihre Kinder vor 1992 geboren haben, erhebliche verteilungspolitische Auswirkungen. Berechnungen auf ...
In:
DIW Wochenbericht
31/32/2024 (2024), 495-502
| Maximillian Blesch, Annica Gehlen, Johannes Geyer, Peter Haan, Stefan Klotz
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Deutschland streitet über die Frage, wer arm ist und wer reich. Vermögen, Arbeit, Wohnen: Finden Sie in unserem Rechner heraus, wo Sie in der Gesellschaft stehen.
In:
Zeit online, 2023-07-14
(2023),
| Paul Blickle, Philip Faigle, Julian Stahnke, Zarachias Zacharakis
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DIW focus / 2024
Der Artikel zeigt die Entwicklung der Ungleichheit auf dem Arbeitsmarkt und der Einkommen in Deutschland über die vergangenen vier Jahrzehnte. Bemerkenswert ist hierbei die gestiegene Arbeitsmarktbeteiligung von Frauen und älteren Beschäftigten. Bei den Arbeitseinkommen sind jedoch weiter- hin große Unterschiede zwischen Müttern und kinderlosen Frauen sowie zwischen Männern und Frauen zu beobachten. ...
2024| Maximilian Blömer, Elena Herold, Max Lay, Andreas Peichl, Ann-Christin Rathje, Paul Schüle, Anne Steuernagel
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We examine how inequality evolved in Germany during the 1983-2020 period. Labor market participation of women increased significantly, while average weekly working hours of women changed little. Gender differences in earnings are still pervasive and more pronounced for individuals with children. Inequality in earnings and disposable household income increased from the 1990s until 2005. Since then, ...
In:
EConPol Forum
25 (2024), 2, 47-52
| Maximilian Blömer, Elena Herold, Max Lay, Andreas Peichl, Ann-Christin Rathje, Paul Schüle, Anne Steuernagel
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Um die deutschen Klimaziele zu erreichen, müssen die Treibhausgasemissionen bis zum Jahr 2030 um 65 Prozent im Vergleich zu 1990 reduziert werden. Fast ein Drittel dieser Emissionen wird in Deutschland durch den Konsum privater Haushalte verursacht. Auf Basis des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP) werden die CO2-Emissionsäquivalente von Haushalten in Deutschland aus drei wichtigen Bereichen errechnet: ...
In:
DIW Wochenbericht
27/2024 (2024), 421-429
| Sandra Bohmann, Merve Küçük
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Greenhouse gas emissions must be reduced by 65 percent compared to 1990 by 2030 to achieve national climate targets. Nearly one third of greenhouse gas emissions in Germany are caused by private household consumption. Using Socio-Economic Panel (SOEP) data, this Weekly Report calculates the amount of CO2 equivalents emitted by households due to residential energy use, nutrition, and transport in Germany. ...
In:
DIW Weekly Report
27/2024 (2024), 179-186
| Sandra Bohmann, Merve Küçük