Veranstaltungen

Bildung, Kultursektor, Non-Profit-Sektor
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25. Sept 2018

Symposium Potenziale früher Bildung: Früh übt sich, ...


Das diesjährige Bildungspolitische Forum des Leibniz-Forschungsverbundes Bildungspotenziale findet unter dem Thema "Potenziale früher Bildung: Früh übt sich, ..." am 25. September 2018 statt.

Im Mittelpunkt stehen Fragen zu Wirkungen früher Bildung, zur Bedeutung der professionellen Kompetenz pädagogischer Fachkräfte sowie zur Qualität früher Bildungsangebote. Gemeinsam mit den Teilnehmerinnen und Teilnehmern werden wir aktuelle Chancen und Herausforderungen der frühen Bildung sowie Zielstellungen und Implikationen für die Bildungspolitik, Praxis und Bildungsforschung diskutieren. Die Diskussion wird von uns mit einem Positionspapier zur Frühen Bildung begleitet.

Nähere Informationen zum detaillierten Programm, zur Anmeldung und Anreise erhalten Sie ab Juni 2018 und unter http://www.leibniz-bildungspotenziale.de/forum.html. Sollten Sie Rückfragen haben, wenden Sie sich gerne an: leibniz-bildungspotenziale@dipf.de.

Mehr Informationen
Referent/-in
  • Die Keynote zum Thema „Starting early: What we know about effective programs for young children" hält Prof. Dr. Jeanne Brooks-Gunn von der Columbia University.

    Weitere Foren:

    Wirkungen früher Bildung
    Prof. Dr. C. Katharina Spieß, DIW Berlin und Freie Universität Berlin

    Pädagogische Fachkräfte
    Prof. Dr. Mirjam Steffensky, IPN und Christian-Albrechts-Universität zu Kiel

    Qualität früher Bildung
    PD Dr. Susanne Kuger, DIPF

  • Zeit
    10:00 - 16.30 Uhr
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 295
    14. Sept 2018

    Workshop Finanzielles Wissen und Verhalten von Frauen – Noch ein Gendergap!?

    3. Workshop in der Veranstaltungsreihe "Finanzkompetenz für alle Lebenslagen"

    In den meisten Ländern der Welt ist das Finanzwissen von Frauen geringer als das von Männern (beispielsweise Grohmann, DIW Wochenbericht 46/2016). In Deutschland schneiden Frauen vor allem bei komplexen Finanzfragen schlechter ab als Männer. Mit Blick auf das Anlageverhalten von Frauen, ist festzuhalten, dass Frauen mit geringem Finanzwissen nicht dazu neigen, riskant zu investieren. Ganz im Gegenteil: Frauen setzen bevorzugt auf einfache, als sicher geltende Anlageformen und gehen wenig Risiken ein. Frauen lassen damit auch spürbar Ertragschancen verstreichen. Die Gründe dafür, dass Frauen eine andere Finanzbildung haben als Männer, ergeben sich aus einem komplizierten Zusammenspiel von Bildung, Einkommen und der Rolle der Frau in der Gesellschaft in Bezug auf Geld. In dem Workshop wird den Gründen des Finanzverhaltens von Frauen nachgespürt, zudem werden sich Initiativen vorstellen, die Frauen dabei unterstützen wollen, ihr Finanzwissen zu erweitern und finanzielle Entscheidungen zu fundieren.

    Das Programm und die Anmeldungsinformationen werden voraussichtlich im Juni veröffentlicht.

    Mehr Informationen
    Zeit

    Ort
    Elinor-Ostrom-Saal DIW Berlin Raum 1.2.019 Mohrenstr. 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 436
    Tel.: +49 30 89789 668
    19. - 20. Juli 2018

    SOEP 13th International German Socio-Economic Panel User Conference (SOEP 2018)

    The 13th International German Socio-Economic Panel User Conference (SOEP2018) will be held in Berlin, July 19-20, 2018 at Berlin Brandenburg Academy of Sciences (BBAW).

    The conference provides researchers who use the SOEP with the opportunity to present and discuss their work with other researchers familiar with SOEP data. Researchers of all disciplines (e.g., economics, demography, geography, political science, public health, psychology, and sociology) who use the SOEP or the SOEP part of the Cross-National Equivalent File (CNEF) are invited to submit an abstract. We encourage in particular submission of papers using the longitudinal features of SOEP as well as papers on survey methodology and cross national comparative analysis.

    Besides the open call for paper submissions, we invite session contributions with four papers each on the following topics:

    • Implications of Technological Change
    • Intergenerational Transmission
    • Low and Minimum Wages
    • Migration and Integration (e.g., refugees, EU-enlargement)
    • Unification of Germany

    At the 13th International SOEP User Conference the entire SOEP team and research community will celebrate Gert G. Wagner’s numerous accomplishments on behalf of the SOEP. This is a particularly fitting venue, as it was Gert Wagner who launched the first SOEP User Conference in 1993. We are delighted that this conference will be held at the same location as it was 25 years ago: the Berlin-Brandenburg Academy of Sciences (BBAW) on Gendarmenmarkt, in the center of Berlin.

    Scientific Committee:

    Charlotte Bartels, DIW Berlin
    Martin Biewen, University of Tuebingen
    Diana Schacht, DIW Berlin
    Fabian Pfeffer, University of Michigan
    Holger Görg, IfW Kiel

    Mehr Informationen
    Keynote Speakers
  • Stephen Jenkins, London School of Economics/UK
    Armin Falk, briq and University of Bonn/Germany

  • Ort
    Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften Jägerstraße 22/23 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 283
    18. Juni 2018

    Berlin Applied Micro Seminar Higher Education Funding Reforms: A Comprehensive Analysis on Educational and Labour Market Outcomes in England

    BAMS is a joint seminar by the DIW Berlin, the Hertie School of Governance, the HU Berlin and the WZB.

    Mehr Informationen
    Referent/-in
  • Ghazala Azmat (Science Po)

  • Eingeladen von
    Zeit
    16.00 - 17.15
    Ort
    Elinor Ostrom Hall Raum 1.2.019 Mohrenstr. 58 10117 Berlin
    16. Mai 2018

    Cluster-Seminar Öffentliche Finanzen und Lebenslagen The effect of exposure to STEM in secondary school on field of study choice

    The choice for a field of study has large consequences on later labor market outcomes. However, in absence of liberal arts and sciences bachelors, field of study choice is often made quite early: either in secondary school or at the start of university. A growing literature shows that information about (direct or indirect through exposure) affects students’ field of study choices. We investigate the effect of a nationwide policy in which some secondary school students receive additional exposure to STEM fields due to an extra STEM instruction time. We use schools which shift into the program over time using school fixed effects. We find that students affected by the policy have lower graduation rates. Further, we find that students affected by the policy are more likely to pursue a softer STEM degree (Health care or Agriculture) and less likely an interdisciplinary degree.

    Referent/-in
  • Roxanne Korthals

  • Zeit
    12:30 - 13:30
    Ort
    Eleanor-Dulles-Raum DIW Berlin im Quartier 110 Raum 5.2.010 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 265
    Tel.: +49 30 89789 516
    2. Mai 2018

    Cluster-Seminar Öffentliche Finanzen und Lebenslagen Teacher incentives and grade retention

    This paper provides a simple framework to test whether teachers strategically retain students in the first grade of primary school in order to minimize the number of students in their class for grades 2-4. I build a model in which classes are subject to a class size cap and teachers can choose to retain students if their performance falls below an academic threshold. The key prediction, borne out in administrative data for the German state Sachsen, is that grade retention rates increase monotonically with class size but drop sharply in the vicinity of the class-size cap because teachers expect that classes might be split if class size exceeds the class size cap in the next grade.

    Referent/-in
    Zeit
    12:30 - 13:30
    Ort
    Eleanor-Dulles-Raum DIW Berlin im Quartier 110 Raum 5.2.010 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 265
    Tel.: +49 30 89789 516
    27. April 2018

    DIW Applied Micro Seminar Understanding the Response to Financial and Non-Financial Incentives in Education: Field Experimental Evidence Using High-Stakes Assessments

    Mehr Informationen
    Speaker
  • Simon Burgess, University of Bristol

  • Eingeladen von
    Zeit
    13.15 - 14.30
    Ort
    Anna J. Schwartz Room Raum 5.2.010 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 165
    Tel.: +49 30 89789 673
    24. Januar 2018

    SOEP Brown Bag Seminar The relationship between trust, cognitive abilities, and democracy. Evidence from 30 countries around the world

    Beside risk preferences, willingness to trust in others is one of the key requirements in economic transactions. A growing literature in economics deals with the question what factors determine an individual’s willingness to trust. Existing results highlight a strong and robust positive correlation between measures of cognitive abilities and trust measures. However, most of the existing literature only focuses on single country studies, or is only able to include proxies for cognitive ability. The present study applies data from the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) including survey measures of trust for 30 countries around the world. In addition, PIAAC contains comprehensive measures of cognitive abilities in three domains, numerical skills, literacy skills, and problem solving skills. The results show, that the average level of trust varies substantially among the analyzed countries with the Scandinavian countries ranked at the top of the scale. The evidence supports a positive correlation between trust and cognitive abilities over all countries. This result is robust to including country fixed effects or controlling for country characteristics. However, the strength of this relationship varies substantially between countries.
    Including measures of democracy in the respective countries shows that the strength of the relationship between trust and cognitive skills increases with the level of democracy in a society. In the second part of the paper, based on PIAAC-L – a longitudinal extension of the German PIAAC data – German reunification is used as a natural experiment to analyze the effect of democracy in a setting that allows for a more causal interpretation. The results support the finding of a positive effect of democracy on the relationship between trust and cognitive ability.

    Referent/-in
    Zeit
    12:30 - 13:30
    Ort
    Eleanor-Dulles-Raum DIW Berlin im Quartier 110 Raum 5.2.010 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 235
    Tel.: +49 30 89789 688
    20. Dez 2017

    Cluster-Seminar Öffentliche Finanzen und Lebenslagen Positive Effects of Class Size Reductions on Student Achievement in Germany

    Using a unique dataset on the full student population of 3rd graders in the German state Saarland, we exploit plausibly random variation in class size between cohorts within the same school to estimate the effect of class size on student achievement. Conventional estimates of class size effects are shown to be severely biased by systematic sorting of students between and within schools. Correcting for this, we find that smaller classes are beneficial for language and math test scores and also reduce grade repetition.

    Referent/-in
    Zeit
    12:30 - 13:30
    Ort
    Eleanor-Dulles-Raum DIW Berlin im Quartier 110 Raum 5.2.010 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 369
    Tel.: +49 30 89789 383
    6. Dez 2017

    Cluster-Seminar Öffentliche Finanzen und Lebenslagen The Effects of Fees on Study Duration and Completion in the Population of German Students

    This paper exploits unexpected regional changes in fees to uncover the causal effect on the duration of study and completion probabilities for an entire country. The empirical analysis relies on a novel empirical framework that merges difference-in-difference estimation with duration analysis to exploit a natural policy experiment, namely the introduction and terminationof fees for university studies in several German states. This strategy allows uncovering effects of fees on the intensive margin, while holding constant extensive margin responses such as changes in the composition of the student body or migration responses that occur due to fees.We find that even modest fees have large and significant impacts on study duration and will also examine if the private costs paid by students are recovered through pubilc savings due to students studying faster.

    Referent/-in
    Zeit
    12:30 - 13:30
    Ort
    Eleanor-Dulles-Raum DIW Berlin im Quartier 110 Raum 5.2.010 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 369
    Tel.: +49 30 89789 383
    17. Nov 2017

    DIW Applied Micro Seminar The Role of Mothers and Fathers in Providing Skills – Evidence from Parental Deaths

    Mehr Informationen
    Speaker
  • Helena Holmlund, IFAU, Uppsala

  • Eingeladen von
    Zeit
    13:15 - 14:30
    Ort
    Eleanor-Dulles-Raum DIW Berlin im Quartier 110 Raum 5.2.010 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 210
    Tel.: +49 30 89789 165
    Tel.: +49 30 89789 673
    11. Oktober 2017

    Workshop Finanzielle Kompetenzen und Altersvorsorge
    Verhalten steuern durch Beratung und Information – geht das?

    Mehr Informationen
    Zeit
    9:15 - 16:30 Uhr
    Ort
    Schumpeter Saal DIW Berlin im Quartier 110 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 436
    Tel.: +49 30 89789 668
    30. August 2017

    Cluster-Seminar Öffentliche Finanzen und Lebenslagen Obvious Mistakes in a Strategically Simple College Admissions Environment

    We provide direct field evidence that, even though the Hungarian college admissions process uses a strategically simple assignment mechanism, a large fraction of the applicants employ a dominated strategy. These applicants make obvious mistakes: they forgo the option for a tuition waiver worth thousands of dollars, even though this behavior has no benefit. In many cases, applicants would have received the tuition waiver had they asked for it. Obvious mistakes are more common among low-achieving students and high-socioeconomic-status students. Costly mistakes transfer tuition waivers from high- to low-socioeconomic status applicants and increase the number of students attending college. We exploit exogenous variation in the availability of tuition waivers and find that a rise in program selectivity substantially increases the likelihood of obvious mistakes, especially among high socioeconomic status applicants and low-achieving applicants.

    abstract

    Referent/-in
  • Sándor Sóvágó (VU Amsterdam)

  • Zeit
    12:30 - 13:30
    Ort
    Eleanor-Dulles-Raum DIW Berlin im Quartier 110 Raum 5.2.010 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 369
    Tel.: +49 30 89789 383
    29. Mai 2017

    Berlin Applied Micro Seminar Cool to be Smart or Smart to be Cool? Understanding Peer Pressure in Education

    BAMS is a joint seminar by the DIW Berlin, the Hertie School of Governance, the HU Berlin and the WZB.

    Mehr Informationen
    Referent/-in
  • Leonardo Bursztyn, University of Chicago

  • Eingeladen von
    Zeit
    16.00 - 17.15
    Ort
    Schumpeter Hall Mohrenstr. 58 10117 Berlin
    19. April 2017

    SOEP Brown Bag Seminar The long-term consequences of refugees' initial residential allocation in Germany

     While previous studies show that the ethnic composition of place of residence and immigrants’ socio-cultural and structural integration correlate, the theoretical linkage and the direction of the hypothesized effect remain debated. In order to explain the relationship, we test classical social capital claims about a mediation effect via social embeddedness and a direct effect via opportunities in ethnic concentrations. To preclude neighborhood-sorting effects, we employ data on refugees who arrived in the middle of the 1990s in Germany, who were randomly assigned to municipalities. We find that a higher share of foreigners in refugees’ first place of residence directly hampers their host language acquisition even long after migration, while it facilitates their chances of being employed. We further find mediation effects of co-ethnic embeddedness in ethnic concentrations hampering refugees’ host language acquisition and interactions with Germans. Thus, residential characteristics affect refugees’ long-term integration differently depending on the dimension examined.

    Referent/-in
  • Jörg Hartmann (University of Göttingen)

  • Zeit
    12:30 - 13:30
    Ort
    Eleanor-Dulles-Raum DIW Berlin im Quartier 110 Raum 5.2.010 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 336
    Tel.: +49 30 89789 272
    30. - 31. März 2017

    Veranstaltung Auswirkungen der G8-Schulreform: Eine interdisziplinäre Perspektive

    Die Verkürzung der Schulzeit bis zum Abitur („G8-Reform“) ist eine der am stärksten umstrittenen Bildungsreformen der letzten Jahrzehnte. Nachdem in den ersten Jahren des neuen Jahrtausends fast alle Bundesländer von einer 13-jährigen (G9) zu einer 12-jährigen Schulzeit (G8) bis zum Abitur gewechselt sind, haben inzwischen erste Bundesländer eine Rückkehr zur 13-jährigen Schulzeit verkündet bzw. es Gymnasien freigestellt, ihre SchülerInnen in 12 oder 13 Jahren zum Abitur zu führen. Diese Entscheidungen wurden zu einer Zeit getroffen, als noch wenige belastbare empirische Befunde zur Wirkung der G8-Reform vorlagen.

    Ziel der Tagung ist es, „G8-ForscherInnen“ zusammenzubringen, und eine Plattform für den Austausch von Wissenschaft, Politik, Wirtschaft und Praxis zu schaffen. Zunächst soll der aktuelle Forschungsstand zu den Auswirkungen der G8-Reform ermittelt und Forschungslücken identifiziert werden, um anschließend die Forschungsergebnisse vor dem Hintergrund der Erfahrungen in Politik, Wirtschaft und Praxis zu diskutieren.
    Die an der Tagung teilnehmen G8-BildungsforscherInnen vertreten mehrere Disziplinen, wie Ökonomie, Soziologie, Psychologie und Erziehungswissenschaften. Im Mittelpunkt der Veranstaltung steht zum einen der disziplinenübergreifende Austausch über unterschiedliche Aspekte und Methoden und die damit langfristig verbundene interdisziplinäre Gestaltung der Bildungsforschung, und zum anderen der Austausch zwischen Wissenschaft und Praxis.

    Die Tagung wird vom DIW Berlin und dem Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB, Nürnberg) organisiert und vom College for Interdisciplinary Education Research (CIDER) sowie vom Berlin Economics Research Associates (BERA)-Netzwerk gefördert.

    Mehr Informationen
    Referent/-in
  • Prof. Dr. Silke Anger

    Metin Fischer

    Sarah Hofmann

    Prof. Dr. Grit im Brahm

    Dr. Verena Lauber

    Sylvia Löhrmann

    Dr. Tobias Meyer

    Dr. Marko Neumann

    Johanna Sophe Quis

    Simon Reif

    Prof. Dr. Stephan L. Thomsen

    Prof. Dr. Ulrich Trautwein

    Dr. Franz Westermaier

    Prof. Dr. Amelie Wuppermann

    Wolfgang Seelbach

    Heinz-Peter Meidinger

    Wir freuen uns über Ihre Anmeldung per E-Mail an Ines Hirtl (ihirtl@diw.de).

  • Ort
    Hertie School of Governance Friedrichstr. 180 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 308
    17. März 2017

    DIW Applied Micro Seminar University Selectivity and the Graduate Wage Premium: Evidence from the UK

    Mehr Informationen
    Referent/-in
  • Ian Walker, Lancaster University

  • Eingeladen von
    Zeit
    13:15-14:30
    Ort
    Eleanor-Dulles-Raum DIW Berlin im Quartier 110 Raum 5.2.010 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 210
    Tel.: +49 30 89789 165
    Tel.: +49 30 89789 673
    8. Februar 2017

    SOEP Brown Bag Seminar Wie lässt sich das Bildungspotenzial geflüchteter Kinder und Jugendlicher feststellen? Erfassung von deklarativem Wissen und kognitiven Grundfähigkeiten im Rahmen der GeFam-Studie

    Die Panelstudie „Geflüchtete Familien in Deutschland (GeFam)“, die von den Projektpartnern Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB), Bundesamt für Migration und Flüchtlinge (BAMF) und Sozio-oekonomisches Panel (SOEP) durchgeführt wird, untersucht die Lebenssituation Geflüchteter in Deutschland. Ein Ziel der Untersuchungen ist es, Aufschluss über den Bildungsstand und das Bildungspotenzial von geflüchteten Kindern und Jugendlichen zu erhalten. Hierzu sollen in Kooperation mit dem Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen (IQB) objektive Leistungstests eingesetzt werden, von denen angenommen wird, dass sie eine höhere prognostische Validität für den Erfolg der Kinder und Jugendlichen im deutschen Ausbildungssystem und Arbeitsmarkt besitzen als selbstberichtete Indikatoren wie Bildungsjahre oder Schulabschlüsse. Im ersten Teil des Vortrags stellen wir die Konstrukte vor, zu denen in der Testung Items vorgelegt werden sollen (kognitive Grundfähigkeiten und deklaratives Wissen im Bereich Naturwissenschaften, welches weitgehend kulturunabhängig sein sollte). Anschließend erläutern wir die Rationale bei der Test- und Itemselektion anhand konkreter Beispiele. Dabei gehen wir insbesondere auf kognitive Prätests ein, die wir mit einer Expertengruppe von geflüchteten Lehrkräften sowie geflüchteten Kindern und Jugendlichen durchgeführt haben, anhand derer sichergestellt werden soll, dass die Testitems kulturell und im Schwierigkeitsgrad angemessen sind. Die Diskussion geht unter anderem auf die Frage ein, inwieweit die Erfassung stärker kulturabhängiger Wissensbereiche für die Erhebung von Entwicklungsverläufen und die Prognose des Erfolgs im deutschen Bildungssystem sinnvoll sein könnte.

    Referent/-in
  • Aileen Edele und Stefan Schipolowski (IQB Berlin, HU Berlin)

  • Zeit
    12:30 - 13:30
    Ort
    Eleanor-Dulles-Raum DIW Berlin im Quartier 110 Raum 5.2.010 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 336
    Tel.: +49 30 89789 272
    25. Januar 2017

    SOEP Brown Bag Seminar Computer Assisted Measurement and Coding of Educational Qualifications in Multicultural Surveys (CAMCES): a new set of survey tools

    Education is one of the most frequently used variables in social science research. Because of complex institutional differences between educational systems across the world, educational attainment is notoriously difficult to measure in a cross-cultural survey context. So far, surveys have only offered measurement instruments referring to the educational system of the survey country, which is not necessarily the country the respondent was educated in. Between 2013 and 2016, GESIS has therefore developed context-sensitive tools for measuring educational attainment in cross-cultural computer-assisted surveys – e.g. surveys of migrants, or cross-national surveys. The tools consist of an international database of educational qualifications, a universal coding scheme for educational attainment, a questionnaire module available in 5 languages, and a software interface to allow database searches in the questionnaire and provide context-sensitive (i.e. corresponding to the country in which respondents received their education) response categories to respondents. This will improve measurement quality for the education item in several ways, for example by allowing migrants to report the educational qualification they have actually achieved rather than guessing at some face value ‘equivalent’ in the survey country; by measuring at a detailed level so as to not confuse respondents with abstract aggregations of educational qualifications on long show cards and losing a substantial amount of information for analysis; and by standard coding routines for harmonization into various comparative education coding schemes during data processing, which could improve cross-survey consistency. The presentation will also report empirical results from 3 pilot studies: the SOEP Innovation Sample 2014, the SOEP Migrant Sample 2015 and the Dutch LISS panel in 2016. For all three studies, we have independent education measures from earlier panel waves using ‘established’ questionnaire items. This provides the opportunity to compare respondents’ educational attainment resulting from the open and closed questions.

    Referent/-in
  • Silke Schneider and Verena Ortmanns (GESIS)

  • Zeit
    12:30 - 13:30
    Ort
    Eleanor-Dulles-Raum DIW Berlin im Quartier 110 Raum 5.2.010 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 336
    Tel.: +49 30 89789 272
    29. Nov 2016

    Workshop Finanzielle Bildung in der Jugend – gewappnet für die Zukunft!?

    Mehr Informationen
    Zeit
    9:30 bis 16:00 Uhr
    Ort
    Schumpeter Saal DIW Berlin im Quartier 110 Mohrenstraße 58 10117 Berlin
    Ansprechpartner/-in
    im DIW Berlin
    Tel.: +49 30 89789 436
    Tel.: +49 30 89789 668
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